Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken eller Kungsängen?

Foto:

Norrköping2005-12-10 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ostlänken - snabbtågsförbindelsen mellan Östergötland och Stockholm - är den enskilt viktigaste trafiksatsningen under de kommande åren. Ökat resande inom allt större handels - arbetsmarknads - och studieregioner driver på utveckling och tillväxt.

Ledare
I regeringsförklaringen tidigare i höstas öppnade statsminister Göran Persson för en tidigareläggning av Ostlänkbygget. Staten skulle, enligt Persson, utse en särskild förhandlingsperson för projektet. Förhandlingspersonens uppdrag är att i samråd med alla intresseägare få fram en samsyn om bl a finansiering, bansträckning, markfrågor och stationer.

Enligt vad Folkbladet erfar kommer regeringen att utse en förhandlingsperson för Ostlänken redan under nästa vecka. Det betyder att snabbtågssatsningen dras igång fortare än vad få tidigare vågat hoppas på.

En av de kniviga frågorna för förhandlingspersonen blir att avgöra om snabbtåget på sin ilfärd mellan Östergötland och Stockholm skall stanna vid Skavsta flygplats eller i Nyköpings centrum.

Ur ett Östgötaperspektiv talar mycket för ett stopp vid Skavsta. Östergötlands stora städer behöver en snabb och nära knytning till en större flygplats. Även Nyköpings kommun - som satsat mycket pengar på flygplatsen - och bolaget som äger Skavsta, borde vara intresserade av fler östgötska resenärer. Flygplatsen dras fortfarande med ekonomiska underskott. Fler möjliga resenärer öppnar också upp för fler operatörer på Skavsta. Bekväma och näringslivsanpassade pendelflyg till Kastrup borde snabbt nå lönsamhet med ett snabbtågsstopp vid Skavsta.

En annan möjlighet är att Östergötland istället betraktar Arlanda som "sin" flygplats. Med Ostlänken kan en resenär från Norrköping resa till Arlanda på ungefär en timme. Arlanda har idag ett mycket större utbud av destinationer och flygbolag än vad Skavsta kan erbjuda.

En konsekvens av att arbetet med Ostlänken nu snabbas upp bör bli att Norrköpings kommun tar sig en ny funderare på hur man skall ha det med Kungsängens flygplats. Pengarna som Luftfartsverket skickar med i avtalet med kommunen räcker inte särskilt långt. Vill det sig illa, kommer kommunen att få skjuta till stora summor redan i augusti/september 2006.
De pengarna skulle tveklöst få större utväxling om de istället satsades på att knyta Norrköping närmare till Skavsta eller Arlanda.