Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänk på Norrledens bekostnad?

Norrköping2010-04-29 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det finns anledning misstänka att Norrköping-Linköpings och Östsams feberaktiga agerande för Ostlänken orsakade att Norrleden föll bort från trafikpropositionen. Det spekuleras också kring att Göteborg och Västsverige i sista stund favoriserades framför Norrköping. Därifrån kördes inte Götalandsbanan fram lika hårt, utan lokala projekt stod i förgrunden. I Norrköping har nu i många år Ostänken skuggat kraven på ordentliga väg- och spårsatsningar till Händelö och infartsled till hamnen.I regeringskretsar kan ju detta med Ostlänken ha uppfattats som att de andra projektens angelägenhetsgrad minskat. Ett bevis för sådana tankar är det negativa beslutet att ta bort Norrleden. Det har orsakat stor sorg även bland Ostlänken-förespråkarna.Norrköpings strävan har sedan 1960-talet varit att successivt bygga upp ett logistik- och transportcentrum. Norrleden kom tidigt på tapeten i detta syfte samt att blir en förbifartsled eftersom trafikprognoserna pekade mot att ett sådant behov skulle uppstå. När Kardonbron byggdes förbereddes även för järnväg. Utbyggnaden av Pampushamnen och vattenfördjupningar däromkring gav som naturlig följd behov av farledsbreddning för större fartyg.Östergötland släpar nu efter andra regioner och stora städer ifråga om tillväxt och att skapa ny sysselsättning, enligt en ny rapport från Östsam. Instrument här i Norrköping för att uppväga det är nära satsningar på tåg- , väg- och farleden i Bråviken. Sådana satsningar är grund för ännu aktivare och bättre lokaliseringspolitik.Om den östgötska sorgen över uteblivet besked om Ostlänken kanske den här synen småningom breder ut sig: Det finns ännu inget övergripande absolut beslut i Sverige om järnvägsnät för höghastighetståg. I den skiss som finns för ett eventuellt nät är det som kallas Ostlänken endast en femtedel. Den kan ingen regering besluta om innan man vet om när fortsättning följer.
Läs mer om