Sedan i höstas har nya hastighetsskyltar satt upp Norrköpings kommun. Generellt har hastigheten sänkts på vägar och gator men även höjningar förekommer. Det är bra ur trafiksäkerhetssynpunkt att maxhastighet i innerstan och bostadsområden är 40 km i timmen eller 30 km i timmen.
Däremot är det förvirrande, rörigt och tokigt att på en kort väg- eller gatusträcka kan det finnas både 60-, 40- och 30-skyltar växelvis. Logiken saknas eller väl dold och bilisterna är frustrerade över skyltdjungeln. Rimligt vore att konsekvent använda 60- och 40 km i timmen och i något enstaka fall 30 km i timmen. Andra städer har valt en enklare hastighetsbestämmelsemodell med huvudsakligen 40-skyltar vilket ger en lugn trafik i bostadsområden och innerstäder.
Dåligt exempel är Urbergsgatan som leder ner till Vilbergen Centrum i Norrköping. Med anledning av att centrat saknar busslinje, så är merparten av biltrafiken till stora parkeringen, pensionärer på väg till vårdcentral, apotek, Ica, bowlinghall, postärenden och annan centrumverksamhet.
Här är det skyltat 30-sträcka, från Vilbergsgatan och ner till Vilbergen Centrum. Vanligt är förekommande fartkontroller av polisen (som bara gör sitt jobb), sätter dit mänger med pensionärer med låga inkomster, där 30-40% av pensionen skall betalas i fortkörningsböter, när farten nerför backen kanske varit typ 40-42 km/tim. I del fall har kanske körkort dragits för folk med rörelsehinder och rullatorer. Skall hastighetspolitiken i Norrköping bedrivas på det här sättet ? Att utmana gamla och svaga i samhället på det här viset med en orimlig flora av olika hastighetsskyltar runt om i Norrköping,
visar på en synisk och orimlig trafikpolitik som drabbar de svagaste i samhället med full kraft. En revision av hastighetsgränserna emotses snarast.