Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya framstötar i viktiga frågor

Med början i april 1996 hade Norrköping godstrafik till Helsingfors med Finnsailor. Men någon längre period varade inte trafiken från Öhmanskajen. Fortfarande borde det vara fördel att köra gods den vägen i stället för via Stockholm.

Med början i april 1996 hade Norrköping godstrafik till Helsingfors med Finnsailor. Men någon längre period varade inte trafiken från Öhmanskajen. Fortfarande borde det vara fördel att köra gods den vägen i stället för via Stockholm.

Foto:

Norrköping2001-04-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu verkar det tas i på allvar. Förra veckan diskuterades t o m i fullmäktige om bristen på reklam för stan ute vid E 4.
- I dag märker man knappt att man passerar metropolen Norrköping, konstaterade kommunalrådet Jan-Olov Johnson.
Det här ämnet är en verklig långbänk och det har aldrig lyssnats på råd och önskemål från skilda håll om vad som borde göras. Det har stötts på från turist- och näringsliv och andra idégivare om den anonymitet Norrköping har ute på motorvägen. E 4 är byggd långt från stan och från långa bitar syns inte röken av den. För snart fem år sedan skrev jag därför om den "dolda staden". Höga vallar, växtlighet och annat hindrar insyn.
Jan-Olov Johnson tänker sig som bot exempelvis "upplysta spårvagnar" placerade vid E 4:s avfarter till stan. Det sammanfaller med en av mina krönikor i ämnet i november förra året. Sådana symboler avslöjar "spårvägsstaden". De borde väcka nyfikenhet och hålla vid liv vad det är som stort präglar Norrköping. Till sist kan undras om det som bekymrar ledamöter i fullmäktige faller dem på läppen som i olika förvaltningar har ansvar för att det händer något. Stan måste göra reklam för sig. Den vetskapen finns väl?

<b>Ta från Stockholm.</b>
Norrköpings gamla strävan att bli ett rejält transportcentrum tål att synas. Här fick statens godstransportdelegation i förra veckan se förutsättningarna. Om staten ser rätt på saken så kan Norrköping i syfte att avlasta trängseln i Stockholm bli en riksknutpunkt. Förutsättingar av bra slag finns här. Hamnen sköter sina kort väl och fortsätter att expandera.
Under åren har det ena kommunalrådet efter det andra pekat på den fina ifrastrukturen med hamn, järnväg, flyg och vägar. Det är mycket angeläget att få bättre vägar från Finspång och Örebro. Och bättre E 22. Tyvärr saknas ännu en östligare trafikled än Hamnbroleden. Så länge det inte finns en sådan kan inte infrastrukturen få allra bästa betyget. Det är förstås viktigt att påverka godstransportdelegationen, men det ärlika viktigt att peppa Vägverket för att få en öster-norrled via Händelö som knyter ihop E 22 och E 4. Det är livsviktigt för Norrköpings trafik och miljö att få bort tung trafik från centrum genom en sådan led. Här måste kommun och näriingsliv lobba åt båda håll parallellt.
- Sånt härnt ä rackrit svårt å träle mä innan en kan bli hörd å sedd iblann alle som tjater etter pänge te sina olike projekter. Å alle vill de ha knort besché.

<b>Litteratursnuva.</b>
Atschii! Nys och rinnande näsa ett par veckor har känts som allergi. Någon upprepad hösnuva från förr den här tiden på året kan det inte vara. Det bröt ut när jag läste Walter Ljungquist på litet gulnade blad. Boken från l963 släppte väl mikrodamm vid sidvändandet i sängen och orsakade retningen i näsan. Författaren är kanske inte så inne i tiden och därför blivit stående länge i hyllan på bibblan. Nu har jag fortsatt läsandet med Slas och räknar inte med liknande effekt.
Läs mer om