De arbetar inte med samma förutsättningar som de med privata utförare. Endera får de inte tid att förändra sin verksamhet eller också arbetar de under andra regler eller styrmodeller som förhindrar konkurrens på lika villkor.
Det verkar vara hög tid att diskutera om vi har rätt organisation för att bedriva den offentliga verksamheten. Idag är våra kommunala nämnder för sjukvård, äldreomsorg, skolor m.fl. ofta både myndighet och utförare. Våra skolstyrelser ska t.ex. både driva egna skolor samtidigt som de ska ha uppsikt över, och betala, de skolor som drivs av annan huvudman. Resultatet blir ofta att de förtroendevalda vill värna de "egna" skolorna. Rollen som garant för att alla barn i kommunen får en bra utbildning kommer i konflikt med rollen att driva de egna skolorna.
Jag tror det är dags att tänka nytt när det gäller den offentliga verksamheten. Vi bör skilja på de båda rollerna och ha en separat styrelse för de skolor som drivs av kommunen. Min tankemodell kan, för att förstås, jämföras med det sätt vi idag bedriver verksamhet inom bostadsområdet. Kommunen äger ett bostadsföretag, Hyresbostäder, som med framgång verkar på en helt öppen marknad.
Kommunen borde alltså starta ett kommunalt bolag för att driva ett antal skolor med en egen styrelse och på marknadens villkor, Norrköpings Allmänna Utbildning AB, och på motsvarande sätt på områdena primärsjukvård, äldreomsorg, gymnasieskolor, förskolor osv. Man kan säkert också tänka sig en verksamhetskoncern för dessa bolag som svarar för styrningen, väljer styrelser, sköter ekonomi m.m.
Min idé är alltså att skilja på de kommunala myndighetsnämnderna och de som utför verksamheten. Med skolan som exempel får alltså Barn- och ungdomsnämnden i Norrköping ansvar för att alla barn får en god utbildning, att alla skolor är bra skolor med liknande ekonomiska förutsättningar. Föräldrarna kan välja mellan skolor som arbetar på samma villkor men med olika profiler. Styrelsen för Utbildningsbolaget har ansvar för att driva skolorna så att de kan konkurrera med metoder, ekonomi och bra lärare.
Se det här som ett försök att diskutera och anpassa den kommunala organisationen till den verklighet som växt fram de senaste 20 - 25 åren, och som de flesta verkar gilla eller i varje fall acceptera. Samtidigt kanske diskussionen kan rensa lite i de ideologiska låsningar som finns idag.