När politiken flyttar in på fel avdelning

Norrköping2010-05-29 05:28
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen avslöjade Sveriges Radio Värmland att NWT-koncernen, som ger ut tolv ortstidningar, erbjuder 50 procents rabatt när borgerliga partier annonserar.

Det var efter wallraffande som radiokanalen kunde avslöja rabatterna. Radioreportern ringde upp en av tidningarna i koncernen och sa sig företräda ett borgerligt parti.

Då berättade försäljaren att alla tidningar i koncernen, där flaggskeppet är Nya Wermlands-Tidningen, tillämpar den här rabatten. Halva priset på annonser från de borgerliga partierna.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet får betala fullt pris. NWT:s politiska profil är sedan ett par år "konservativ", tidigare var den "moderat".

Något som många tolkade som en markering mot "De Nya" Moderaternas glidning mot mitten. Nu visar det sig alltså att politiken inte bara finns på ledarsidan - utan också på annonsavdelningen.

Det är naturligtvis upp till varje tidning att ge vilka rabatter som helst. Ändå jag blir faktiskt förvånad. Att det förekom förr i tiden att tidningar med en viss politisk färg gynnade de egna, det inser jag.

Det gjorde säkert Folkbladet med. En del tycks förutsätta att det är så det går till nu också.

- Ja, ni är ju en sossetidning, så du ger säkert rabatt till sossarna när de annonserar, säger någon.

Men så länge jag har varit på tidningen har vi inte sysslat med politiskt grundade rabatter. Annonsavdelningen har uppdraget att göra affärer - inte syssla med politik.

Politiken sköter den politiske redaktören, Widar Andersson. Det visar sig för övrigt att när Radio Värmland ringer till socialdemokratiska Värmlands Folkblad så blir det nej till rabatt för annonser från de rödgröna. Självklart får annonsörer ibland rabatt på riktpriset. I den här branschen, som i så många andra, är det vanligt med ett slags mängdrabatt.

Den som sätter in tio annonser får alltså ett lägre pris per annons, än den som bara sätter in en. Det är ett sunt sätt att göra affärer på en marknad.

Men att som NWT ge annonsörer med de "rätta" åsikterna förmånligare priser känns oerhört ålderdomligt. Och förkastligt. Rimligen är det ett beslut från chefredaktören som ligger bakom. Försäljningsavdelningen vill säkert bara göra bra affärer - och inte tvingas till prisavdrag i onödan.

I förlängningen innebär det därför att trovärdigheten för den oberoende nyhetsförmedlingen också skadas. Kanske har redaktionen fått liknande order om särbehandling av vissa partier...

Den misstanken ligger säkert nu snubblande nära hos en och annan. LO i Värmland hotar nu med att bojkotta Nya Wermlands-Tidningen, vilket ju inte är så svårt att förstå.

Ledningen på NWT kommenterar inte avslöjandet.

- Priserna är en affärsuppgörelse mellan oss och kunden, säger Stefan Ander, ägare och chefredaktör.

En talande tystnad tycker givetvis många. Det är bara att hoppas att han är ett undantag. Problemet är nämligen att sådana här omdömeslösa chefbeslut riskerar trovärdigheten för hela branschen.

Det var bara det jag ville säga.

Läs mer om