Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mariehov är inte hållbart

Det finns goda möjligheter att bygga staden inåt. En grov uppskattning visar att det finns möjlighet att bygga upp till 1.000 bostäder i centrala Söderköping.

Norrköping2011-05-06 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunens förslag är att bygga nästan 1 000 nya bostäder i Mariehov längs Göta Kanal. Vi tycker att detta går stick i stäv med idéerna om en hållbar stadsutveckling och att Söderköping borde utveckla sig inåt i stället för att breda ut sig utåt. Naturligtvis är det intressant för byggherrar och för dem som gärna vill bo nära naturen, med närhet till två städer, men för Söderköping som stad och samhället i stort är detta inte bra.

Debatt
Söderköping förlorar inte bara ett stort stycke vacker natur utan förlorar också möjligheten att förtäta de många gånger trasiga mellanrum som redan finns i staden. En sådan strategi skulle just främja utvecklingen av kollektivtrafiken, förbättra underlaget för service och vara i linje med ambitionerna att utveckla staden på ett hållbart sätt.

Det finns fyra viktiga skäl för att stoppa kommunens nuvarande förslag:

? Kopplingen till befintliga staden är dålig för att de nya stadsdelarna befinner sig på andra sidan E22 och till största delen på andra sida kanalen. För att gå, cykla eller köra bil till staden måste man korsa både kanalen och E22. Även om man utformar övergången mellan den befintliga staden och de nya delarna på ett bra sätt, kommer E22 att förbli en stor barriär.

Man kan säga att de nya stadsdelarna inte alls är bra anslutna till Söderköping och att risken är stor att de som bor i de nya stadsdelarna kommer att orientera sig mot Norrköping och - med tanke på att kollektivt spårbunden trafik genom området är osannolik - blir till stor del bilberoende och kommer att bidra till en stor ökning av biltrafiken.

? De nya planerna bidrar till att utsträckning av staden kommer att fortsätta (sprawl) och alla vet att glesa städer betyder en mindre hållbar stad. Den viktiga vägen E22 (gammal eller ny), kanalen och naturområdena utgör naturliga gränser för stadens utsträckning. När en tydlig gräns en gång har överskridits blir det lättare att fortsätta uttveckla staden vidare och vidare (sprawl). Det finns flera tydliga, naturliga gränser i staden som vi anser att man borde acceptera och låta sig ledas av.

? Mariehov ligger i den historiska kanalmiljön som man är mycket rädd om på andra håll. Den utsågs till förra millenniets byggnadsverk 2000, något som kommunen tycks ha glömt. Dessutom finns ett antal fridlysta arter i området.

? Det finns goda möjligheter att bygga staden inåt. En grov uppskattning, inklusive Nya stadsfronten (200 bostäder), visar att det finns möjlighet att bygga upp till 1.000 bostäder i centrala Söderköping.

En viktig fråga som måste besvaras är varför vi vill bygga en ny stadsdel på fel sida av E22 om det som redan finns i befintliga staden är mycket bra och kan utvecklas vidare och bli även bättre?

Läs mer om