Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Många behöver förklara mycket

Foto:

Norrköping2005-10-01 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Offentlighetsprincip är ett långt och måhända krångligt ord. Principen om offentlighet är emellertid viktig att känna till. Offentligheten inom stat, kommun och landsting är rentav ett demokratiskt fundament.
En medarbetare på Folkbladets Finspångsredaktion har med hjälp av offentlighetsprincipen granskat delar av den ekonomiska hanteringen i ett kommunalt bolag i Finspång. Folkbladet har i ett antal artiklar under veckan redovisat resultatet av vår medarbetares undersökande arbete. I dagens tidning kommer bl a de kommunala revisorerna till tals. Fler artiklar är att vänta under nästa vecka.
Det granskade bolaget - FFIA - har utöver VD:n Christer Sävblom, ingen anställd personal. Fastighets- och industrihusbolag av det här slaget är inte ovanliga inom kommunsektorn. Syftet med att sätta vissa delar av det kommunala fastighetsbeståndet på bolag är både uppenbart och lätt att förstå.
Fastighetsaffärer kräver ibland snabba avtal och konfidentiella förhandlingar med privata intressenter. Genom att driva fastighetsaffärerna i bolagsform befrias verksamheten från stora delar av den tröghet och långsamhet som annars kännetecknar ärendenas gång i den kommunala apparatens maskineri.
Men bolaget är likafullt kommunalt. Politikerna i fullmäktige utser såväl ledamöter till bolagsstämman som revisorer för bolaget. Dessutom gäller som sagt offentlighetsprincipen.
Det som hittills framkommit genom Folkbladets granskning tyder på att FFIA och dess VD inte står pall för en offentlig granskning. Mönstret känns igen från andra avslöjande i andra kommuner. Representationen har t ex skötts på ett iögonfallande sätt. De mest elementära redovisningsregler har inte respekterats. VD har själv attesterat sina fakturor. Namn på gäster och representationens syfte har inte angivits på fakturorna. Bolagets kreditkort har använts för privata utgifter. Än värre är att en del av de privata skulderna inte har reglerats förrän Folkbladet inledde sin granskning.

<B>VD Christer Sävblom, de kommunala revisorerna och bolagets styrelseordförande, tillika kommunstyrelsens ordförande, Stig Andersson har mycket att förklara.</B>

Sävblom har innehaft ledande befattningar i Finspångs kommun sedan han 1991 tillträdde som kommundirektör. Misstankar om att de missförhållanden som Folkbladets medarbetare avslöjat inom FFIA inte utgör några enstaka missgrepp utan snarare bör betraktas som "business as usual", kommer således oundvikligen att torgföras. Ett minimikrav är därför att nya och utomstående revisorer granskar handhavandet av kreditkort, representation och fakturor flera år bakåt i tiden.
Finspångs kommun måste också förvissa sig om att alla chefer i förvaltningar och bolag är fullt införstådda med de krav som offentlighetsprincipen ställer.
Ovanstående åtgärder är förhållandevis lätta att reglera. Tydligheten kan säkert förbättras vid rekryteringen av chefer och VD:ar i kommunen. Kommunens högsta ledning kan säkert anstränga sig mer för att vara goda föredömen i dessa sammanhang. Den löpande uppföljningen och kontrollen kan säkert skärpas.

<B>På sista raden handlar det trots allt om de enskilda chefernas omdöme, sunda förnuft och om deras förmåga att förstå skillnaden mellan egna och skattebetalarnas pengar.</B>

Om inte annat kan man ju tycka att vetskap om offentlighetsreglerna i kombination med ren självbevarelsedrift, borde få alla kommunala chefer att - innan attest - granska varje faktura som om han/hon vore en undersökande journalist på Folkbladet.