Ledare: Utvecklingssamtal bättre än betyg
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<b>Uppenbara fördelar</b>
Fördelarna med utvecklingssamtalen är uppenbara. Ett samtal mellan elev, lärare och föräldrar sker mellan de närvarande. Alla får ta upp det som känns angeläget, frågor och följdfrågor är möjliga, det blir en personlig och förtroendeskapande stämning. Risken för missförstånd och ofullständig information blir mindre. Utvecklingssamtal sker minst en gång per termin och är det huvudsakliga tillfället för information och diskussion om skolgången. Efter åttonde klass så är utvecklingssamtal mer ett komplement och den standardiserade betygsskalan blir istället den enda måttstocken på hur skolan fungerar. Betygen upplevs av många som framtvingande av prestationsångest och istället för en morot blir betygen ett ok eller orsaken till studier över huvudtaget.
Risken finns att utvecklingssamtalen nedprioriteras och blir sämre efter betygens inträde i åttonde klass. En siffra på pappret kan aldrig berätta närmelsevis lika mycket om en elevs lärande som ett personligt samtal. Istället för att betygsivrarna hela tiden hörs, så borde betygsmotståndarna höja sina röster. Argument och stöd mot betygen finns det gott om.