Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ledare: "Bra EU - tryck på dem bara"

I går ökade EU - kommissionen trycket på bilindustrin. Fram till år 2012 skall de ha fått ner utsläppen av koldioxid till 130 gram per kilometer. Kommissionären Stavros Dimas har drivit på hårt för att få biltillverkarna att gå med på med på ännu strängare krav. Men medlemsländer med stora bilindustrier har hållit emot.

Med piska och morot måste vi fås att så snabbt som möjligt byta ut våra gamla och miljöfarliga bilar, skriver Folkbladets ledarskribent. Foto: Lars Pehrson/SvD/SCANPIX

Med piska och morot måste vi fås att så snabbt som möjligt byta ut våra gamla och miljöfarliga bilar, skriver Folkbladets ledarskribent. Foto: Lars Pehrson/SvD/SCANPIX

Foto:

Norrköping2007-02-08 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bilindustrin har inte ansträngt sig särskilt mycket för att få ner utsläppen av koldioxid. En tidigare frivillig uppgörelse med tillverkarna i EU, Japan och USA har inte varit framgångsrik. Nu vill det till att öka pressen. Bilindustrier som inte kan möta de strängare kraven bör stängas ute från marknaderna.

Bilindustrins ointresse för miljöfrågor manifesteras på fler sätt än den påtagliga oviljan att sänka utsläppen av koldioxid. I går klickade jag mig runt på ett femtontal bilmärkens svenska hemsidor.De flesta bilmärken nämner inte ens ordet miljö på sina första sidor. Citroën sticker ut, där är de gröna frågorna och de miljövänliga bilarna, en påtaglig del av marknadsföringen. Fiat, Nissan och Volkswagen har med miljön på ett litet hemsideshörn. Men alla de andra. Nada, Inget, Noll, Zero.
Så det är bra EU. Tryck på dem bara. Utan tvång gör de flesta bilföretag ingenting. Citroën som har vågat satsa, vågat gå före och vågat ligga i framkant, är värda goda affärer och stora vinster.

Den svenska regeringen måste också ta itu med den svenska fordonsparken som sådan. Utsläppen från svenska bilar är större än i de flesta andra EU-länder. Med piska och morot måste vi fås att så snabbt som möjligt byta ut våra gamla och miljöfarliga bilar.
Läs mer om