Lärlingsprogram behövs

Norrköping2007-04-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skolminister Jan Björklund presenterade igår regeringens planer för hur lärlingsprogrammen skall utformas i gymnasieskolan från och med år 2008. Det är ett i det stora hela bra förslag. Strålkastarna på Björklunds presskonferens hann knappt slockna, förrän socialdemokraterna genom talespersonen Marie Granlund sände ut ett pressmeddelande där man ställer sig positiv till reformen. Det finns åsiktsskillnader mellan blocken - regeringen vill t ex ha 500 gymnasiepoäng kärnämnen medan (s) helst vill att eleverna läser 800 poäng. Men det där går säkert att komma överens om. Mycket i Björklunds förslag går nämligen att känna igen från den gamla regeringens reformförslag GY 07 som Björklund under buller och bång slängde i papperskorgen för några månader sedan. Bra att det nu tycks bli mindre buller och bång och mera verkstad. Det finns ett stort behov av bra och stora lärlingsprogram i gymnasieskolan.
Några av de bästa sakerna med lärlingsreformen är att den ger stort utrymme för lokala anpassningar, att regeringen skjuter till pengar som bidrag till den ekonomiska ersättning som skall gå till de företag där eleverna utbildas och att arbetsmarknadens parter får förhandla om lärlingsprogrammens upplägg. Det är också bra att regeringen slår fast att de elever som så önskar ska kunna läsa till sig en allmän högskolebehörighet såväl under sina lärlingsår som senare i Komvux.

Lärlingsprogrammen är inte på något sätt låsta till de branscher som präglas av hammare, elkablar, lastbilar och mansdominans. Omvårdnadsprogrammen, med sina i huvudsak kvinnliga elevkretsar är i stort behov av det slags förnyelse och uppryckning som lärlingsprogrammen innebär.
Landstingen och de privata vårdföretagen bör ligga på hårt för att få fram bra och attraktiva lärlingsprogram inom vårdsektorn.
Läs mer om