Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Långsamt sätt att satsa på Ostlänken

Foto: LOTTA ÖGREN

Norrköping2010-12-07 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Snön och kylan och därav orsakat tågtrassel, har rest förnyade krav från Östergötland på besked från regeringen om Ostlänken.Ett bygge av denna är dock det långsammaste sättet att komma ifrån den nuvarande situationen inom järnvägstrafiken.Det hinner gå 10-12 vintrar minst, innan det går att åka Ostlänk.Jag är övertygad om att inte ens Ostlänken kan prestera 350 km/tim genom två, tre decimeter snö och 15-20 grader kallt.De flesta snabbtågsländerna har inte sådant klimat att bekymra sig för, så där får de ut mer av sådana tåg.Här i Sverige räcker det att ta sig fram med tåg som går, ska vi säga, 250 km/tim.Det är bättre garanti för att komma fram, än inte alls.En generalupprustning av södra stambanan, nybyggnad av mötesspår, förbättring av kontaktledningar, växlar och effektivare tidtabeller ger successivt under en tioårsperiod bättre standard åt landets viktigaste järnväg.Lägg årliga miljarder där.
Läs mer om