Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kungsängen måste få en ny entreprenör

Kungsängens flygplats i Norrköping surrar snart mer av rykten och spekulationer än av flygmotorer. Resandet fortsätter stadigt att sjunka och nyligen beslöt sig Skyways för att dra ner på turtätheten. Därmed är flygplatsen inne i en oroande nedgångsspiral där neddragningar följs av färre kunder vilket leder till fler neddragningar vilket i sin tur innebär att raset i kundstocken fortsätter...

Foto:

Norrköping2004-12-15 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ser vi bara till antalet människor som bor på bekvämt avstånd från flygplatsen, borde det inte finnas några hinder för en framgångsrik flygverksamhet på Kungsängen. Uppenbart attraheras dock inte tillräckligt många av de närboende av de tjänster som flygplatsen i Norrköping erbjuder.
Mycket talar för att det helt enkelt är prisnivån som avskräcker många av de presumtiva flygresenärerna från att landa och starta på Kungsängen.

<B>Flygplatsen verkar kort sagt inte ha hängt med i utvecklingen. Den målgrupp resenärer som gärna betalar några tusenlappar extra för flygresan finns knappt längre. Snart sagt alla som upphandlar flygresor idag är väldigt prismedvetna.</B>

Ännu går kanske verksamheten att rädda. Den nuvarande statliga ägaren av flygplatsen har emellertid annonserat att de gärna säljer Kungsängen till någon annan. Luftfartsverket har därmed förvandlats till en "lame duck" som inte förmår att med kraft genomföra en räddnings- och anpassningsaktion av flygplatsen. Därför är det mycket bråttom att hitta en entreprenör som kan ta över ansvaret för Kungsängen.
Utan en rejäl anpassning till vad kunderna är beredda att betala för att flyga från och till Norrköping finns inga långsiktiga möjligheter till överlevnad för Kungsängens flygplats.