Norrköpings Airport AB gjorde förlust på 34 miljoner kr 2010. Förlusten verkar bli större ju större flygtrafiken är. Uppenbart är start och landningsavgifterna för låga. År 2010 var antalet resenärer 115 660. Norrköpings kommun bidrar alltså med 290 kr till varje flygresenär. I sammanhanget är värt att nämna: Norrköpings kommun har ett beräknat budgetunderskott om ca 100 miljoner kr varje år för 2012, 2013 och 2014.
Det rimliga vore att flygresenärerna själva får stå för sina flygkostnader. De som inte har råd eller inte vill flyga från Kungsängen ska inte behöva vara med och betala för landning och start på Kungsängen.
Alternativ för Norrköpings kommun:
Norrköping Airport AB måste höja landnings- och startavgifterna så att bolaget inte går med underskott.
Lokala näringslivet erbjuds teckna sponsringsavtal till flygplatsen så att underskotten täcks.
Lokala näringslivet erbjuds arrendera flygplatsen och driva verksamheten.
Flygverksamheten på Kungsängen avvecklas eftersom driftskostnaderna är för höga och verksamheten inte behövs
Alternativ 2) och 3) är två möjligheter för lokala näringslivet att visa att trafik på Kungsängens flygplats har det värde för dem som påstås.
Alternativ 4 bör erbjudas Linköping i förhandling. Vid ett erbjudande till Linköping att Norrköping lägger ner flygtrafiken på Kungsängen till förmån för Linköping City Airport förväntar sig Norrköping en motprestation från Linköping. Exempelvis att Linköping ställer upp på ett delat ansvar för symfoniorkestern.