KRÖNIKA: Nu ska våren vårdas noggrant
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den nu pågående kampanjen för att få bort skrotbilar från Norrköpings gator och vrår gör att jag erinrar mig en sådan tidigare i historien. Det var mitt emellan förra seklets l950-tal och sekelskiftet 2000. Sålunda kring l975. Då formligen drällde det av vrak på gator i parkmiljöer och skogskanter. Till en början var det segt att ta bort dem. Det var inte tillåtet att bara rycka ut och forsla bort dem till skroten. Men under hand fick gatukontoret och polisen igång ett bra samarbete för att lagligt genomföra bortförandet av vraken. De var en verklig olägenhet.
<b>Norrköping runt deltog</b>
Folkbladets Norrköping runt-sida deltog kontinuerligt från l974 till och med l976 i spårandet av bilvrak och beskrev nya fynd vecka efter vecka. Folk ringde och tipsade för att ofta var vraken med sin uppbrutna plåt, krossade rutor och annat farliga lekplatser. Ofta droppade det olja och det hände t o m att det eldades i vraken. Gatukontoret hade avtal med den gamla Bärgningskåren och Starks bilskrotning och tillsammans med andra pådrivare i kampanjen blev det effektivt tillvaratagande. Stan blev totalt fri från bilvrak. Och när Folkbladet drog upp i skogen och letade hölls rent där också. T ex Vrinneviskogen och ovanför Getå m fl ställen.
- Ja, jag minns väl, säger Bo Rosenqvist, i dag chef för återvinningsföretaget ÅTAB.
- Ni jagade oss med idel nya upptäckter. Med bilder på dem och platsangivelser var det enkelt att hämta vraken. Det var hundratals övergivna bilar som plockades bort i ett viktigt miljöarbete, tyckte Rosenqvist, som vid den tiden hade hand om framkomligheten på gator och vägar.
<b>Prisvärt</b>
Visst har Norrköping fått ett fint resecentrum. Det har också resulterat i ett pris av föreningen Förnya stadskärnan som tycker att man här har lyckats med att få god tillgänglighet och en bra anpassning till Norra Promenadens miljö. Det är förnämligt att ha hållplatser och omstigning på en och samma sida av promenaden, till skillnad mot tidigare spring till och från tåg över till bussar och spårvagnar. Fast jag hör ändå att en del tycker att det är långt från stationshuset ut till en del av hållplatserna.
-En får schave så dant å dä frester på om dä samtidit ä ont om ti, låter det. Det går att hålla med.
<b>KDN-tips</b>
Vid kommundelsnämndernas införande tyckte många att det räckte med att endast de yttre kommundelarna fick sådana. Där kanske de har mest demokratiska och praktiska behov att möta. I reformeringens tecken kan i övrigt ses en uppdelning av centralorten i två nämnder, en norr och en söder om Strömmen. En idé, nu tillförd den uppblossade debatten.
Snart kanske det våras för någon sorts förändring i alla fall?