Krönika: De fina hörnen var också hotade
Stig Sundström
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Det vore väl stor skam att tillintetgöra detta Carl Bergstenritade hus, tyckte huskramarna och räddningen blev sedan ett faktum. Det här är min upptakt till en liten "Rädda hörn"-serie några veckor framåt.
<b>Blev disco</b>
Efter bankverksamheten i fastigheten hade huset flera andra användningssätt. Under en epok inhystes i delar av banklokalen, och i genomgång till ett grannhus utmed Nya Rådstugugatan, diskoteket Queens Corner. Och där i den mäktiga fastigheten med den gamla pampiga entrén från Drottninggatan var det full rulle med massor av ungdomsbesökare.
Kvarteret med bankhuset heter Storgatan och runt banken pågick tiotalet år senare rivning för fullt. 1983-l984 revs diskotekshuset intill banken. Även övriga hus kring hörnet Nya Rådstugugatan och Gamla Rådstugugatan revs. Det var hus med affärer för radiohandlare och urmakare och de fick antingen lägga ned eller flytta någon annanstans. I den vevan rök också Hagmans porslins- och leksaksaffär vid Drottninggatan intill Grandbiografen. Runt kvarteret förvandlades lågbebyggelse till höghus. Det blev pampigt värre.
Det här visar även att på l980-talet hade rivningsvågen många anfallsmål, vilket jag också ska peka mer på. Förra seklets sista 20 år har en intensiv rivningshistoria, dock föga belyst. Men återuppbyggandet gick snabbare än under tidigare epoker.
<b>Cykla mera</b>
Nu vill man se fler Norrköpingsbor som cyklister igen. Det är kampanjdags har vi kunnat läsa i tidningen. Självklart är det bra för miljön om fler lämnar bilen och tar cykeln. Man kan också tänka sig att kampanjen för cykel även fångar in en del bussresenärer. Det i sin tur blir minus för kollektivtrafiken, vilket kanske ändar i glesare busschema.
- Nää för tjyven, sån himla pessimism ä dä inte lovlit å spride. Komme å sätte käpper i cykelhjule! Garning dänna, ta fram di gamle Monark eller Pilot frå Brödera Westlund på Kungsgata!
Till slut bara en allvarlig maning till kommunen. Med fler cyklister, kanske många pinfärska, behövs det ordentlig markering av cykelstråk och mer regelundervisning om hur det ska köras i stan. För att inte tala om hur viktigt det är att förbättra den gatumålning och den skyltning som ska vara rättesnöre för den cyklistiska framfarten. Utan ordentlig sådan är det farligt.
- Dä häringa ä gnöl i bäste välmening.