Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kreativ lärandemiljö är grunden för prestation

Norrköping2010-01-18 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi i det rödgröna laget vill fokusera på en kvalitativ skola istället för en kvantitativ sådan. Det finns idag ingen forskning som underbygger det blå lagets iver till att införa betyg i de tidigare årskullarna. Det är till och med så att betyg bör anses som en sekundär drivkälla till prestation. Fokus bör ligga på individuellutveckling, kreativitet och kunskapsinhämtning. Genom att skapa ett klimat där eleverna trivs och känner sig sedda, kommer även prestationen att öka och därmed även ett förbättrat resultat. En kreativ lärandemiljö är grunden för prestation och det kan säkerligen även Mathias Sundin (FP) intyga att då det nog var brist på motivation som gjorde att han misslyckades med sina studier på lärarutbildningen i Norrköping.Flumskola, är en skola där eleverna känner sig otrygga och där det saknas en kreativ och kunskapsfrämjande miljö. Vi inte bara vill, utan vi måste erbjuda dagens barn och ungdomar en sådan miljö. Därför kommer vi både fram till valet och efter valet arbeta med att:✓ Öka personaltätheten i skolan i syfte att skapa fler kontaktytor för eleverna. Både tätare lärarkontakt, men även kontakt med andra vuxna inom skolvärlden. ✓ Erbjuda lärare i Norrköpings kommun kontinuerlig kompetensutveckling.✓ Utvärdering och vidareutveckla användandet och utvecklingsportfolier inom skolans tidigare åldrar för att på ett bra sätt kunna identifiera vilka individuella behovs som finns.✓ All mat i skolan ska vara näringsrik samt ekonomiskt och miljömässigt försvarbar. I de fall det behövs, ge eleverna möjlighet till frukost, då det finns en tydlig koppling mellan energiintag och prestation. Rickard Sallermo (MP)
Läs mer om