Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kostnaden kan bli ett dött innanhav

Båt som har dumpat olja utanför Gotlands kust. För att färre fartyg ska dumpa oljan ute till havs är det ofta gratis att pumpa ut oljerester i svenska hamnar, dock inte i Norrköping, där man fortfarande tar ut en avgift.
Foto: Scanpix

Båt som har dumpat olja utanför Gotlands kust. För att färre fartyg ska dumpa oljan ute till havs är det ofta gratis att pumpa ut oljerester i svenska hamnar, dock inte i Norrköping, där man fortfarande tar ut en avgift. Foto: Scanpix

Foto:

Norrköping2005-07-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköpings hamn är redan idag en viktig del av det europeiska transportsystemet. Mycket talar för att hamnen kommer att stärka sin ställning under de kommande åren. Fler företag kan, likt Stadium, förväntas att lägga sina transportcentrum i anslutning till hamnen, E 4: an och de nuvarande och kommande järnvägsspåren i anslutning till hamnen.

I går uppmärksammades Norrköpings hamn i ett mindre smickrande sammanhang.

I en intervju med radions Ekoredaktion medgav hamnens VD Bengt-Erik Bengtsson att man - tvärtemot gällande föreskrifter - tar ut avgifter av de rederier som vill pumpa ut oljerester -- så kallat sludge - från sina motorer när de ligger i hamn. Enligt föreskrifterna är hamnen skyldig att ta hand om sludgen utan att ta betalt av rederierna.

Östersjön lider hårt av de hundratals oljeutsläpp som varje år genomförs av fartyg med giriga rederier som ägare. Möjligheten att gratis pumpa ut oljerester vid hamnbesök är tillskapad av miljöpolitiska skäl.

Förhoppningen är att färre fartyg skall dumpa sludgen till havs när de utan kostnad lika gärna kan göra sig av med oljeresterna när de ligger i hamn.

Bengt-Erik Bengtsson säger till Ekoredaktionen att han i och för sig sympatiserar med de miljöpolitiska ambitionerna bakom föreskrifterna om avgiftsfri sludgedumpning i hamnen. Problemet är att det är dyrt för hamnbolagen att ta hand om oljespillet. Därför är det enligt Bengtsson på Norrköpings hamn, inte ovanligt att hamnar nere på kontinenten fortfarande tar ut höga avgifter för att ta emot sludge.

Fartygen rekommenderas istället att gratis pumpa ut oljespillet vid besök i Sverige. Därmed förvrids konkurrensen i branschen. Hamnar i Sverige belastas med höga kostnader som andra hamnar slipper.

Bengt-Erik Bengtssons argument skall inte viftas bort. Som VD har han uppdraget att sköta företaget på ett konkurrenskraftigt sätt. Den svenska sjöfartsinspektionen måste gå till offensiven i de internationella forum där sjöfartens regelverk formas och följs upp. Hamnarna skall givetvis ta ett ansvar för miljön. Men hamnarna måste arbeta och konkurrera under likvärdiga villkor.

Ingen större skugga över Bengtsson således. Däremot borde ägarna av driftsbolaget vid Norrköpings hamn - Norrköpings kommun äger 40 procent av bolaget - ta sig tid för en ordentlig strategisk diskussion om marknadsekonomi och miljö. Det kan faktiskt vara så att Norrköpings hamn ytterligare skulle kunna förstärka sin position i Europa om man var beredd att ta ett större miljöpolitiskt ansvar än andra genom att avstå från att ta ut avgifter för sludgen. Ett sådant tydligt ställningstagande skulle ge eko i världen och på sikt kunna generera mer tonnage och större intäkter. Östersjöns framtid är en fråga som berör och engagerar många miljoner människor. Ett företag som visar större miljöpolitiskt ansvar än andra kan i våra dagar ofta räkna med gott anseende och goda affärer.

Företag som går före i processer där det inom den närmaste framtiden är sannolikt att det införs allt mer tvingade lagar och regler, ligger dessutom i framkanten av marknaden när hårdare regler väl införs.

Norrköpings hamn borde, kort sagt, avstå från att ta ut avgifter för oljeresterna. Marknadsekonomi består inte bara av kvartalsrapporter och årliga resultat- och balansräkningar. Ett dött innanhav i Östersjön har också ett pris. Norrköpings kommun och de andra ägarna av driftsbolaget i Norrköpings hamn bör fundera över om de är beredda att betala det priset för några oljeskvättars skull?