Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konsumenter luras av krämbluff

Ska kräm kosta mer bara för att den kallas "prima"?  Foto: Jurek Holzer/Scanpix

Ska kräm kosta mer bara för att den kallas "prima"? Foto: Jurek Holzer/Scanpix

Foto: Jurek Holzer / SvD / SCANPIX

Norrköping2009-11-09 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi konsumenter blir ständigt lurade av handlarna och producenterna av livsmedel. Inte nog med att priserna smyghöjs hela tiden. Det påstås i ekonomiska kretsar att vi just nu har regression i Sverige. Då ter det sig ännu konstigare att handlare och producenter av livsmedel höjer priserna.Som exempel på ren bluff är prisutvecklingen på t.ex blåbärskräm som säljs av de stora matvarukedjorna. Före sommaren fanns den i kartonger som kostade mellan 13 och 15 kr. I höst försvann plötsligt det sortimentet och en "nygammal" blåbärskräm från Ekströms kom som kallas för extra prima blåbärskräm. Det enda som är extra prima är priset som har höjts med cirka 8-9 kr per förpackning. Smaken trodde jag skulle vara en kulinarisk höjdare. Men tro mig - den smakade som den gamla billigare varianten. Konsistensen var det heller ingen skillnad på. Ett exempel på hur handlare och tillverkaren Ekströms grundlurar oss kunder. Mycket fula grepp! Och detta är bara ett exempel på rent lurendrejeri.
Läs mer om