Kommunerna måste förbättra sina hemsidor
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
get Municel AB som har undersökt hur den nya tekniken används för att stärka dialogen med medborgarna, är kommunerna dålig på att vidga demokratin med hjälp av ny teknik. Istället för utökad kommunal service och dialog med medborgarna fyller man sina hemsidor med turistinformation och PR.
Skillnaderna mellan kommunerna är dock mycket stora. Trots ett ganska bedrövliga helhetsintryck finns ett och annat bra exempel på hur man kan göra för att använda ny teknik i medborgarnas och demokratins tjänst. Bäst ut i SKFTs undersökning kommer Tranemo och Göteborg som får goda betyg på de flesta av de 55 olika kriterier som ligger till grund för undersökningen. Andra kommuner som blivit omtalade för sitt demokratiarbete på nätet är Kalix och Bollnäs.
<b>Dålig förståelse</b>
Medan nästan alla kommuner ser till att använda sina hemsidor för att lägga ut information för turister är det således bara en mindre andel som ser till att ge medborgarna utökad service eller försöker etablera en dialog med hjälp av tekniken. En trolig förklaring till detta är en kombination av bristande resurser och dålig förståelse hos toppolitiker och tjänstemän för de möjligheter som tekniken har. Det har lett till att kommunerna istället för att integrera Internet som ett stöd för verksamheterna har låtit hemsidan fått leva sitt eget liv, vid sidan av allt annat som kommunen sysslar med. Det duger inte längre.
Tiden när det räckte att ha en hemsida med vackra bilder för att ligga med i utvecklingen är sedan länge förbi. Nu handlar det om att ge medborgarna tillgång till en kombination av utökad service och förbättrad dialog med politiker och tjänstemän. Det innebär både möjligheten att få information om barnomsorgskön, kunskap om hur man överklagar fattade beslut, tillgång till blanketter och ansökningshandlingar i olika frågor och en möjlighet att ansöka on-line samt en chans att tycka till i en aktuell fråga eller att diskutera kommunens utveckling med andra kommuninvånare och politiker. För det flesta kommuner är det lång väg innan allt detta är en realitet. Exempelvis visar SKTF:s undersökning att bara 15 procent av kommunerna har ett debattforum på sin hemsida.
<b>Dålig ursäkt</b>
Ursäkterna för att inte använda den nya tekniken är många. En av de vanligaste - men samtidigt en av de sämsta - är att alla inte har inte tillång till nätet. Idag har dock en tillräckligt stor andel av befolkningen både utrustningen och kunskapen som behövs för att dessa satsningar ska vara motiverade. Och med tiden kommer denna andel dessutom att öka ännu mer.
Förhoppningsvis kan SKTF:s undersökning få både politiker och tjänstemän att sätta sig ner och diskutera möjligheterna att förbättra sina hemsidor. Den ger dem trots allt en chans till dialog med medborgarna och till en förbättrad kommunal service. Det är två av de områden som kommunerna måste bli bättre på. Långsiktigt har de därför inte råd att låta bli att utnyttja de möjligheter som Internet skapar. Ju förr man förstår det desto bättre för demokratin.