Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Järnvägen - en enklare transportlösning

Norrköping2010-07-13 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Trafikverket och Energimyndigheten har konstaterat att långtradarna förbrukar diesel och släpper ut växthusgaser. Problemet kan enligt en förstudie lösas genom att huvudvägarna Skåne-Stockholm-Göteborg elektrifieras, att bilarna förses med elmotorer. Studien föreslår att huvudvägarna förses med kontaktledning, i princip liknande systemet för trådbussar. Fordonen ska vara utrustade med drivande elmotorer, samt mindre förbränningsmotorer, där eldrift ej kan användas. E4 Skåne-Stockholm förses med kontaktledning. Matning av ledningen skall ske med högspänd likström i nedgrävd kabel utefter vägen.Strömmen omriktas till likström i omriktarstationer. Kontaktledningsstolpar på 60-70 meters avstånd, vägräcken som skyddar stolparna vid påkörningar. Sammanlagt 60 mil nedgrävd kabel för högspänd el, cirka 9 000 kontaktledningsstolpar, 120 mil skyddsräcken, 240 mil kontaktledning, 120 mil bärlina för kontaktledningen. Osökt ställer man sig frågan om detta är ett realistiskt förslag från Trafikverket och Energimyndigheten. En enklare lösning av långtradarproblemet är att lasten lastas och transporteras på järnväg.
Läs mer om