Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Svar direkt:</I> Stärk papparollen

Foto:

Norrköping2002-08-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag hävdar att amningsoförmögna män och födande kvinnor i större utsträckning bör dela föräldraledigheten lika. Det skulle motverka lönediskriminering och baby-kontrakt på arbetsmarknaden, stärka männens papparoll och öka jämställdheten. Men Margaretha Ericsson vill då direkt invända något om det naturliga. Trots att historien visat att vad som anses naturligt har förändrats under åren, så hänvisar kristdemokraterna gärna till biologismen och det naturliga.


<b>Naturligt</b>
Det som är "naturligt" används ofta som ett dåligt klingande argument i den politiska debatten. Men det är vare sig mer eller mindre naturligt för en mamma att amma i sex eller tolv månader. Hur länge en mamma ammar är helt upp till henne. Därmed inte sagt att politikerna inte ska försöka visa att det vore helt naturligt om föräldraledigheten verkligen var en föräldraledighet och ingen ensamt förbehållen mammaledighet. Pappamånad var ett utmärkt sätt att börja få fler män att våga vara hemma. När fler pappor kommer med barnvagnar till parken eller besöker öppna förskolan så ändras det som tidigare ansågs naturligt. Politiker har ett ansvar att påverka samhällsbilden. Inom en snar framtid kan arbetsgivare förhoppningsvis räkna med att mer än tio procent av männen också tänker vara föräldralediga.

<b>Förpestande reklam</b>
Jag minns mycket väl reklamen "Jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också, och jag vet vad som är bäst för mina barn". Jag undrar hur länge jag måste leva för att få se en reklam som försöker sälja en produkt genom att beskriva att männen är lika mycket goda föräldrar som kvinnorna?
Den kommersiella reklamen är det som mest ogenerat och förpestande försöker permanenta könsrollerna. Barnen och hushållet är "naturligt" kvinnornas ansvar. Det är mammor i blöjreklamen och rengöringsreklamen. Reklammakarna är inte dumma och har fattat att det är majoriteten kvinnor som städar, tar ut föräldraledigheten och står för huvudparten av inköpen till hushållen. Samtliga politiker kan också se detta mönster. Sedan har politikerna ett val. Vissa kan välja att försöka göra någonting åt det för att bredda bilden och göra det tillåtet att se andra lösningar som lika självklara. Andra politiker kan välja att kalla mönstret som naturligt.

<b>Männen undanknuffas</b>
Det är tråkigt om Ericsson inte tycker att jag för en saklig debatt. Det vill jag verkligen göra. Ert principprogram behöver jag inte läsa igen. Det räcker gott med att läsa era motioner, reservationer och debattartiklar.
Jag vet att kristdemokraterna inte gillar maxtaxan. Därför vill partiet införa lösningar som gynnar dem som inte använder den offentliga barnomsorgen (som Ericsson skriver är psykiskt skadligt för alltför många barn). Kristdemokraterna vill att föräldrarna ska få välja barnomsorgslösning själva, men ser samtidigt de djupa könsrollerna i föräldraansvaret. Männens föräldraroll skulle undanknuffas ytterligare med kristdemokraternas familjepolitik i dagens ojämställda samhälle.
Förena er med oss som vill bekämpa könsrollerna istället för att tala om det som är "naturligt". Till dess kan jag ta bort "illa dolt" i mitt påstående att kristdemokraterna har ett illa dolt budskap om att barnen är en huvudangelägenhet för kvinnor.
Läs mer om