Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte ens på Kosteröarna kan de komma överens

Båt på färd från Strömstad till Kosteröarna. Under den fridfulla ytan döljer sig tydligen onda tankar - där också. 
Foto: Scanpix

Båt på färd från Strömstad till Kosteröarna. Under den fridfulla ytan döljer sig tydligen onda tankar - där också. Foto: Scanpix

Foto:

Norrköping2005-06-13 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I helgen var jag i Svinesund. Min utflykt till Sveriges västliga utmarker innehöll deltagande i unionsloppet över den nya bron, en två timmar lång båttur genom Oslofjorden ner till Koster och en lång sittning runt ett middagsbord på Nordkoster.

<B>Också på dessa, relativt flera andra delar av världen, fredliga breddgrader finns konfliktungar som gör mig ödmjuk inför de problem som t ex FN, Mellanösterns befolkningar och EU:s regeringar har att hantera.</B>

På Nordkoster bor ungefär 50 bofasta personer medan Sydkoster har ca 150 innevånare. Mellan de båda öarna går Kostersundet som endast är några tiotal meter brett. Under flera år har det pågått en intensiv och stundtals hätsk debatt om ett förslag om en automatisk liten vajerfärja nsom skulle gå i trafik över Kostersundets smalaste del.

Färjeförslaget initierades av Strömstads kommun - vilket minst sagt inte gjorde det populärare ute på Koster. Under den sena middagen på Nordkoster anar jag dessutom en sedan generationer lagrad spänning mellan Syd- och Nordöarna.

Vad som ligger till grund för konflikterna får jag inte något riktigt grepp om men det är uppenbart att i vart fall några av de personer som jag talar med upplever sig vara missgynnade i förhållande till Sydkoster. Den lilla färjan - som nu är i drift - uppfattades på något sätt som ännu en fördel för Sydkoster på Nordkosters bekostnad.
Färjebråket på Koster är inte på något sätt unikt.

<B>Se bara på förhållandet mellan Norrköping och Linköping. Det finns fortfarande ett stort antal medborgare i de båda städerna som är övertygade om att förslag om ytterligare samarbete mellan Köpingarna, egentligen är dolda försök att skaffa orättmätiga fördelar till den "andra staden".</B>

Bråket om minifärjan på Koster och misstänksamheten mellan Norr- och Linköping skall självklart inte dramatiseras. Det råder trots allt en på det hela taget godmodig stämning mellan Kosteröarna och de två östgötska städerna.

<B>Men vill vi försöka förstå världens konflikter kan det ibland vara en god start att betrakta oss själva.</B>

Vågar vi se även de mindre upplysta delarna av våra personligheter och känsloliv så kanske vi rentav får lättare att se sambanden mellan den stora världens krig och konflikter och våra egna konfliktungar här hemma.