<I>Ledare:</I> Lämna bilen hemma
Erika Ullberg
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköpings spårvagnar är ett sådant mer miljövänligt alternativ till bilen. Norrköping försöker även lansera sig som en cykelstad och uppmuntrar därmed ständigt oss kommuninnevånare att använda benen istället för hästkrafterna. Bilfria dagen vore ett projekt perfekt för Norrköping.
<b>Få svenska orter</b>
"I stan, utan min bil" startade på franskt initiativ 1998. Förra året beslöt EU-kommissionen att stötta projektet som har genomförs på många orter. Förra året deltog 760 europeiska städer. I Italien och Spanien är befolkningen vana vid den årliga bilfria dagen. I Sverige har projektet inte alls rotat sig lika starkt. Endast tio svenska städer deltog förra året och just nu är inte fler kommuner klara för årets aktiviteter den 22 september. Östersund, Borås, Borlänge, Huddinge, Eskilstuna, Sundsvall, Falkenberg, Helsingborg, Lidköping, Skara och Ulricehamn har enligt TT skrivit under manifestet för bilfria dagen.
Visserligen gjorde ungefär ett 30-tal orter i Sverige förra året egna arrangemang utan att ha skrivit på manifestet och det kan vara flera som planerar något liknande i år.
<b>Permanent åtgärd</b>
Att tillsammans med närmare 800 städer i Europa delta i samma projekt ger dock en annan tyngd än egna aktiviteter. Att skriva under dokumentet kring bilfria dagen innebär nämligen inte bara att man stänger av biltrafiken i staden under den 22 september. Kommunen förbinder sig dessutom att göra någon permanent åtgärd som kan minska biltrafiken. Exempelvis ge rabatt på kollektivtrafiken, rusta upp en gångväg eller stänga av en gata. Dagen kan även innehålla jippoliknande inslag som att dela ut gratis cykelkartor eller cykelhjälmar.
Naturvårdsverket har regeringens uppdrag att samordna projektet och de hoppas att fler svenska kommuner ska ansluta sig.
Cykelstaden Norrköping och cykelhjälmsorten Finspång borde vara självskrivna.