<I>Ledare:</I> Farliga mil i bil
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har lagt märke till några olika kategorier förare under sommaren. Den första är de många yrkeschaufförerna. De håller generellt en hög hastighet, men framför allt lastbilsförarna är hänsynsfulla och försöker ofta använda vägkanten för att släppa förbi medtrafikanter. Den andra kategorin är tvärtom, de hänsynslösa. Ofta är de unga och våghalsiga förare. Typexemplet är en kille i sänkt bil med hög volym på stereon som inte håller avstånd eller bryr sig om att invänta tillräckligt stora omkörningsluckor.
Till de hänsynslösa hör också de förare som slickar mittlinjen och effektivt hindrar varje försök till omkörning. De osäkra är en annan kategori som kan sammanfalla med föregående grupp hänsynslösa. Osäkra kan utgöras av den grupp människor som inte suttit i en bil sedan förra årets semester. Dessa sommarförare kan utgöra stor fara för sig själva och sina medtrafikanter. Men det hindrar dem inte från att koppla på den gamla svajiga husvagnen och ge sig ut på en lång bilsemester.
<B>Vansinnig körning</B>
Oavsett körrutin så är det många förare som tappar omdömet i sommarvärmen. Om jag hade haft en kamera inmonterad i bilen så hade jag kunnat sända ett eget program likt det som går på TV4 med sekvenser över trafikanters vansinniga körbeteenden.
Lyckligtvis har ingenting allvarligt inträffat under sommarens alla mil i skruttisbilen. Varken när jag eller min körkorts-elev framfört bilen. Som en sann norrlänning har jag haft körkort sedan 18 års ålder och efter närmare 6 år bakom ratten är det dags att förmedla körkunskaperna vidare. (Övningskörning rekommenderas absolut inte på hårt trafikerade vägar i som-marvärmen och för personer i bräckliga kärleksförhållanden.)
<B>Ökad trafikdödlighet</B>
Dessvärre har det inträffat många svåra olyckor på de svenska vägarna under sommaren. Ett av de största problemen på vägarna är för höga hastigheter. Positiva erfarenheter finns med automatisk hastighetsövervakning. Östgötapolisen är bäst i landet på att utnyttja fartkameror som Folkbladet berättat i veckan. Men trots positiva framgångar för att sänka farten och förhindra olyckor så ökar trafikdödligheten. Under årets sex första månader dödades 267 personer. Det är 29 personer mer än under samma tid förra året. Enbart under juni dödades 65 personer vilket gör årets junimånad till den värsta på 10 år.
Trots hårda krav för att få körkort, så går det inte att garantera att alla förare är lämpliga i alla situationer. Inte ens trafikpoliser, alkolås, fartkameror, vägräcken, flerfiliga och välunderhållna vägar kan lösa alla problem. Men det kan göra mycket. Och mycket måste göras! Genom information och aktivt trafiksäkerhetsarbete så måste säkerheten på våra vägar höjas. Priset som betalas för att åka de farliga milen i bilen är alldeles för högt.