<i>Ledare:</i> Effektiv bild
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är konstigt och rätt beklämmande hur en sådan person har kunnat få så många löpsedlar i Sverige. Det hela började ju när H&M som gärna utnyttjar sexism i sin storsäljande julreklam, för ett antal år sedan anlitade Anna Nicole Smith. Reklamen blev snabbt nedriven av både upprörda kvinnor, och män med intresse att pryda väggar därhemma. De affischer som fick sitta kvar anklagades för att orsaka trafikolyckor genom att distrahera bilförarna.
För tillfället är det en annan uppseendeväckande reklam som ska fånga bilisternas uppmärksamhet. Med sin lie, långa svarta kappa, dödsskalleansikte och ett nubbeglas i handen hänger liemannen ovanpå stora reklamtavlor. Det entydiga budskapet "Skål!" står skrivet inunder. Under tre veckor ska över 350 000 trafikanter om dagen kunna se liemannen ligga och blicka ner på dem. Tyvärr är det högst nödvändigt att ta till ett vasst reklambudskap och ruska om dagens bilister.
<b>Stort rattfylleri</b>
För många är det otänkbart att sätta sig bakom ratten när man druckit ett par öl. För andra är det vardag. Rattfylleriet dödar barn och vuxna varje år. NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) och Länsförsäkringar Stockholm har därför valt att satsa på en kontroversiell och skarp kampanj. Liemannen väcker starka reaktioner. Förhoppningsvis även eftertanke. Ibland räcker det inte att själv strunta i att köra bil onykter, det kan krävas att ta bilnycklarna från någon annan vars omdöme inte är lika skarpt. Alkohol är orsaken till var fjärde dödsolycka i Stockholm. Det är också endast bilister på Stockholms mest trafikerade vägar som kan få se reklamen där liemannen hänger. Men rattfyllan finns överallt och alla landets trafikanter skulle behöva möta samma budskap.
<b>Sexism vardagsmat</b>
Under ett besök i Stockholm i helgen råkade jag få se liemannen. Helt klart reagerade jag och mina medpassagerare ordentligt vilket förstås denna ledare avslöjar. Tyvärr reagerar människor inte längre alls lika starkt när halvnakna tjejer putar med brösten i en massa reklamsammanhang. Anna Nicole Smith och sexistiska reklamkampanjer är dessvärre inte historia. Men det har blivit vardagsmat och få orkar bli upprörda. För att sticka ut räcker det idag inte med att visa vilken snygg avklädd tjej som helst. Såväl kvällstidningar som månadsmagasin lockar och lyckas få kända kvinnor som är förebilder för många unga kvinnor att klä av sig. Kvinnor framställs som sexobjekt i media och reklam samtidigt som kvinnor blir dödade och våldtagna varje vecka. År 1997 anmäldes över 19 000 misshandelsbrott mot kvinnor. Vilken reklamkampanj skulle krävas för att få människor att reagera på detta?