Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

<I>Ledare:</I> Äntligen en bra valkampanj!

Snygga och uppkäftiga! Socialdemokraterna i Östergötland har lyckats fånga det rätta tilltalet i sin valkampanj.

Snygga och uppkäftiga! Socialdemokraterna i Östergötland har lyckats fånga det rätta tilltalet i sin valkampanj.

Foto:

Norrköping2002-08-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Socialdemokraterna i Östergötland har gjort en helt egen valaffischkampanj. Eftersom det kräver ett starkt partidistrikt med mycket resurser så är Östergötland ett av de få distrikten i landet som har gjort detta. Resultatet är otroligt bra. Bildspråket är lite kaxigt vilket fångar intresset, väcker tankar och reaktioner, samtidigt som tilltalet är ödmjukt. "Hjälp oss förbättra" är socialdemokraternas budskap. Rubriken riskerar förstås att bjuda näsvisa ungmoderater på repliker i stil med "Låt oss hjälpa socialdemokraterna - rösta på moderaterna istället". Men tilltalet i socialdemokraternas valkampanj är mycket passande.

<b>Ber om förtroende</b>
Socialdemokraterna ska inte be om väljarnas förtroende för att förvalta och bibehålla. Socialdemokraterna på såväl nationell som lokal nivå ska be om förtroendet att utveckla och förbättra. Att balansera mellan stolthet över allt som har åstadkommits och samtidigt erkänna brister och visa vilja att ta krafttag mot problem, är svårt.
Kanske syns det att det är en reklambyrå med socialdemokratiska värderingar som gjort kampanjen. Att ha politiska uppdragsgivare skiljer sig givetvis mycket från de kommersiella då en byrå inte kan styra det politiska innehållet. Socialdemokraterna i Östergötland har hittat en byrå som gett ett marknadsföringsmässigt smart formspråk utan att tappa det politiska budskapet.

<b>Rätt tilltal</b>
Socialdemokraterna har fångat det rätta tilltalet. Att valkampanjen dessutom är snygg och lite uppkäftig är ingen nackdel. Partidistriktets ordförande Berndt Sköldestig är dock mån om att förklara att det är viktigt att väljarna känner igen sitt parti i valrörelsen. Därmed är det också viktigt att en annan del av valkampanjen är traditionell med budskap och kandidatpresentationer. Sköldestig har säkerligen rätt. Partiets uppgift är inte bara att fånga nya väljare, utan att mobilisera och sända positiva signaler till redan säkra väljare. Men för att fånga intresse hos nya väljare är socialdemokraterna i Östergötlands kampanj mycket bra. I jämförelse med övriga partiers intetsägande nationella kampanjer finns det också förutsättningar att de unga väljarna faktiskt fångas tillräckligt länge för att fundera över budskapet på s-affischerna.


<b>Dåliga nationella kampanjer</b>
Samtliga partiers nationella kampanjer har nu presenterats för media. Genomgående blir ett uselt betyg. Intetsägande och tråkiga till den grad att en landstingsfolder framstår som spännande i jämförelse. Vänsterpartiets valkampanj innehåller ett dramatiskt budskap som fullständigt försvinner i det stilistiskt snygga men röriga och känslokalla bildspråket.
Kristdemokraterna har valets tristaste valaffischer som dessutom innehåller ett resonemang om gurkor vilket väcker associationer till EU-motstånd. Miljöpartiet har satsat på eftertänksamheten genom humor och ironi vilket fungerar ganska bra.
Centerpartiet och folkpartiet gör vad som var väntat med Maud Olofsson och Marit Paulsen. Socialdemokraterna i Östergötland borde haft inflytande även över partiets rikskampanj då resultatet förmodligen hade blivit bättre.
Det är inte säkert att moderaterna klarar av fler motgångar denna vecka, men deras valkampanj är verkligen inget vidare. "Din arbetskamrat har inte råd - 6 av 10 kronor går bort i skatt" är ett exempel på deras affischbudskap. Att behandla skatter som ett mål istället för medel är klassisk moderat valkampanj, men väljarna är inte så dumma att de tror att 60 procent av inkomsten bara "går bort." Att moderaterna endast talar illa om regeringens politik skapar en besk ton.
Endast ett parti som vet att det kommer att fortsätta i opposition istället för att bilda majoritet kan fokusera 70 procent av sin tid i valet att kasta skit på motståndaren istället för att presentera den egna politiken.
Läs mer om