Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hur köper vi ny åkermark?

Närodlat och giftfritt ska det vara. Men frågan är om regeringens planer för det svenska lantbruket är realistiska, undrar Förbundet Sverige Småbrukare.Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Närodlat och giftfritt ska det vara. Men frågan är om regeringens planer för det svenska lantbruket är realistiska, undrar Förbundet Sverige Småbrukare.Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2010-05-26 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
H. Backman (S) ondgör sig i en insändare i Folkbladet 21 maj över att de rödgröna föreslår ökade skatter på bensin och kilometerskatt på dieselfordon. Han kallar dessa förslag negativa och menar att det är Miljöpartiet som har dem på sin agenda.Det är sant att målet för Miljöpartiets politik är ett samhälle som är ekologiskt, socialt och demokratiskt hållbart.Vi lever i en dopad ekonomi där dopingmedlet heter riklig tillgång på billig energi, främst i form av olja, kol och gas. Vi har, ur miljösynpunkt, för billiga transporter, vilket bland annat illustreras av att de laxkotletter vi hittar i frysdiskarna kommer från odlingar i Norge där fodret kommer från Västafrika och fisken har styckats och paketerats i Kina! Det är sant att våra förslag på kort sikt leder till högre priser för den enskilde konsumenten.Men, att inte vidta åtgärder för att minska koldioxidutsläppen nu, kommer att ge oss gigantiska kostnader i framtiden. Det är inte ens troligt att pengar kommer att kunna lösa problemen - hur köper man ny åkermark?I vårt socialt hållbara samhälle bärs kostnaderna för omställningen solidariskt, där de som har den största betalningsförmågan bär den största bördan.Om H. Backman har bättre förslag om hur vi bygger hållbarheten ser jag fram emot en fortsatt debatt!