Svar till Miljöförbundet och Naturskyddsföreningen, FÖ 30 mars
Boende i Söderköpings och Valdemarsviks kommuner ser Norrköping som sin centralort. Samma gäller för boende i Västerviks kommun. Norra Kalmar län vill gärna ingå i storregion Östra Götaland. I detta sammanhang gäller det att förbättra kommunikationerna på ett framsynt och hållbart sätt.
När nu idéerna finns om att lägga ut spår igen söderut från Norrköping är självklart en riktig järnväg det bästa alternativet. Riktig järnväg mellan Norrköping - Söderköping kostar ungefär lika mycket som att förlänga spårvägslinje 2 till Söderköping. Fördelar med riktig järnväg är:
1) tillåter snabbare trafik
2) möjliggör godstrafik
3) bra början på Östersjöbanan Norrköping - Kalmar
4) större möjligheter att få trafikverkets engagemang
Helt klart skulle en komfortabel och snabb tågresa locka fler att överge bil eller buss jämfört med en halvtimmes spårvagnsresa. Duospårvagn skulle kunna vara ett komplement till riktiga järnvägståg men inte istället för.
Möjlig järnvägssträckning från Norrköping resecentrum söderut är att utnyttja industrispåren till Risängen. Därifrån bygga vidare förbi flygplatsen och Rambodal mot Söderköping