Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

HC inte lyckan i Hageby

Norrköping2010-03-18 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Byggandet av Hageby Centrum går in i slutskedet.- Det är unikt att lokaliseringen befinner sig i en bostadsmiljö, säger den ansvarige projektledaren i centrumets tidning.Det stämmer för Norrköping, där det annars ser annorlunda ut. I utvecklingen av stadens handelscentrum och i strävan att bli störst visar Norrköpings stadsplanerare tre diametralt motsatta tänkesätt för etablering av storcentrum. Kommunen har tillåtit Hageby centrumägarna att tränga in sin stora huskoloss så nära tre kvarter med flerbostadshus som det gärna är möjligt. Skeendet är redan från början ifrågasatt. Detta på grund av alla projektets avvikelser.För varuhussviten inne i stan är det tvärtom. Trots att blocket ligger mitt i city är det längre avstånd till bostadskvarter här, än vad det är ute kring Hageby Centrum. Cityblocket mellan Drottninggatan och Olai Kyrkogata avskiljes åt väster och öster av hela kvarter utan en enda bostad.Helt fritt från bostadsmiljöer är det i Norrköpings tredje form av storhandelscentrum. Placeringen är på Ingelstas med flera jordbruksmarker och där ligger block och enskilda enheter på mark av öppet-landskap-karaktär.Etableringen i Hageby motiveras ju inte av stadsdelens behov och därför känner många i Hageby att det inte är högsta lyckan att Östergötlands största handelscentrum hamnar i stadsdelen. I vilken annan stadsdel än Hageby skulle kommunen tillåtit en liknande etablering. I Lindö, Vilbergen...?Ofta låter det som om spårvagnen ut genom Hageby är en följd av centrumets gigantiska utbyggnad. Men det är löften från tidigare decennier och skifta fordonsslag i kollektivtrafiken.
Läs mer om