Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hårda tag behövs mot fyllekörningen

Det är många människor som med allvar och engagemang oroas över den ökande alkoholkonsumtionen i Sverige. Ansedda forskare och institut befarar att det eskalerande drickandet skall leda till stora folkhälsoproblem, accelererad social utslagning och till stegrad kriminalitet.

Regeringen jobbar nu bland annat med en lag om alkolås i alla nya bilar från 2012.  
FOTO: PRESSENS BILD

Regeringen jobbar nu bland annat med en lag om alkolås i alla nya bilar från 2012. FOTO: PRESSENS BILD

Foto:

Norrköping2004-10-30 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förslagen på vettiga och realistiska åtgärder mot det stigande intresset för sprit har dock i hög grad lyst med sin frånvaro. När jag nyligen besökte riksdagen för samtal med några aktiva alkoholpolitiker var det slående hur framför allt borgerliga och vänsterpolitiker trevade efter återställare (!) i alkoholpolitiken.
Somliga föreföll vilja försöka sätta lås och staket runt Sveriges gränser igen. De föreslog kraftigt sänkta införselkvoter och de sade nej till sänkta alkoholskatter. Sådana förslag är emellertid helt orealistiska och de saknar dessutom stöd i den medborgerliga opinionen.
Mer glädjande och framtidsinriktat var då fredagens besked från Ulrica Messings näringsdepartement. Den socialdemokratiska regeringen arbetar med en lagstiftning där alkolås skall vara standard i alla nya bilar fr o m 2012. I går meddelade regeringskansliet att ett flertal bland EU:s transportministrar visat ett mycket stort intresse det svenska förslaget. En gemensam lagstiftning som totalt separerar alkoholförtäring från bilkörning skulle innebära ett radikalt minskat drickande i stora medborgargrupper i Europa - där Sverige som bekant ingår. I dagens nya alkoholmiljö duger det inte för politikerna att bara blicka bakåt.
Exemplet från Messings departement visar att det i samverkan med bl a ny teknik, bilindustrin och EU går att konstruera nya motmedel mot alkoholens negativa sidor.
Hårda tag mot fyllekörning har dessutom ett mycket starkt stöd hos medborgarna.