Alliansen för Sverige gick till val på att minska bidragsberoendet. Vad har man då gjort efter valet? Jo, man har infört vårdnadsbidrag och bidrag för hushållstjänster och man tycker tydligen att flygbolagen också måste ha bidrag. Folkpartiet, som annars helst vill sälja ut så mycket som möjligt av kommunens verksamhet och göra den konkurrensutsatt, anser alltså att just flygplatser ska vara en skyddad verkstad.
Kommunen betalar varje år 20 miljoner kronor för att täcka flygplatsens underskott. Räknat på 100 000 resande/år blir det alltså 200 kronor/biljett som skattebetalarna står för. Om det fanns någon logik i Sundins marknadsliberala politik borde kommunen ge ett bidrag till alla sorters resor, en slags resepeng, där den enskilde i valfrihetens namn själv bestämde hur och varifrån man reste, men något sådant förslag har han inte lagt fram.
Orsaken till att Norrköpings kommun, liksom de flesta andra kommuner med flygplatser, subventionerar flyget är att flygbolagen vet hur viktigt flyget anses vara och att de pressar kommunerna på så förmånliga villkor som möjligt.
Klimatkrisen är accelererande och för att klara krisen måste vi på alla sätt minska utsläppen av växthusgaser. Trafikflyget har de högsta utsläppen av koldioxid/personkilometer och att minska flygandet måste vara en av våra viktigaste åtgärder. Att i det läget verksamheten inte ens bär sina egna kostnader är helt oursäktligt.
Jag har i en motion till Miljöpartiets kongress om ett par veckor föreslagit att partiet i riksdagen ska verka för ett förbud för kommuner att subventionera flygplatser. Om motionen går igenom och också får gehör i riksdagen kommer flygbolagen inte längre att kunna spela ut kommunerna mot varandra och de som flyger får betala vad det faktiskt kostar.
Mathias Sundin kandiderar till riksdagen. Om han kommer in får han tillfälle att visa var han och Folkpartiet står i frågan om subventioner av miljöförstörande verksamhet och kraftfull miljöpolitik.