Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hamnen kan bli lyft för regionen

Ett långsiktigt och stabilt ägande av hamnen är ett måste. För regionen spelar bra kommunikation en stor roll för framtida utveckling. Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Ett långsiktigt och stabilt ägande av hamnen är ett måste. För regionen spelar bra kommunikation en stor roll för framtida utveckling. Foto: Niclas Sandberg/arkiv

Foto:

Norrköping2007-08-11 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköpings kommun äger 40 procent av det Hamn & Stuveribolag som driver hamnen i Norrköping. De privata ägarna - bland annat Holmen AB och Lantmännens ekonomiska förening - vill sälja sina ägarandelar.

</span>Om politikerna i fullmäktige så beslutar, så kommer Norrköpings kommun att köpa ut de privata ägarna i hamnens driftsbolag. Bolaget blir därmed helägt av kommunen.

Norrköpings Hamn & Stuveri AB är ett bra företag med en god kassa. Det sista företaget behöver är ovilliga ägare. Därför är det på kort sikt klokt av kommunen att köpa på sig hela bolaget. På lite längre sikt bör dock ägarkretsen breddas.

Nya delägare bör sökas hos aktörer i regionen som likt Norrköpings kommun har ett strategiskt intresse av en fortsatt stark utveckling för hamnen i Norrköping. För något år sedan flaggade Linköpings kommun upp sitt intresse för att bli delägare i hamnbolaget.

Även i Finspångs kommun med sina många och exporterande företag, torde det finnas en vilja att vara med på ett hörn.

Infrastrukturen för transporter och kommunikation är ett genuint område för offentligt ansvarstagande. Norrköpings hamn är viktig för hela regionen.
Det vore en styrka för hamnen om det regionala intresset avspeglades i kretsen av ägare.
Den fjärde storstadsregionen har visat god framåtanda och bra sam-
arbetstakter i lobbyarbetet för snabbjärnvägen Ostlänken. Ett liknande engagemang behövs nu för hamnen i Norrköping.

Regiontänkandet måste ta sig praktiska uttryck, i konkreta verksamheter. Ett gemensamt ägaransvar för hamnen vore ett klockrent exempel på en regional utveckling som är på riktigt.

Flyget är ett annat område där politikerna kan visa att den fjärde storstadsregionen har ett liv också utanför Ramlösabelamrade konferensbord.

Ett bolag med två landningsbanor skulle skapa förutsättningar för en mer konkurrenskraftig flygverksamhet.

Menar regionens politiker allvar med den fjärde storstadsregionen så är det nu tid för handling.

Som ensam-ägare av Hamn & Stuveribolaget har Norrköpings kommun möjligheten att ta initiativ för en fördjupad och konkret regionsamverkan.

Regionen kan segla i hamn.
Regiontanken kan lyfta.
Och vem vet; en vacker dag kanske regionen går framåt som på räls.
Läs mer om