Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hagfeldt la spårvägen på is

Foto: Svensson Robert

Norrköping2010-11-13 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I mitten av 1980-talet togs i Norrköping ett principbeslut om att kollektivtrafiken skulle utföras med både buss och spårvagn. Främsta utbyggnadsmålet för spårvagnen skulle vara Hageby och Navestad. Det hölls en skärmutställning i Hageby Centrum 1990 som visade tänkt utbyggnad. Där efter växte det fram märkliga funderingar hos flera politiska partier. Miljöpartiet ville diskutera andra miljövänliga alternativ för kollektivtrafiken. Centerpartiet ville inte blunda för utvecklingen av miljövänliga bussar. Folkpartiet ville ha mer statsbidrag om spårvagnar skulle byggas. Moderaternas Stefan Hagfeldt krävde 100 miljoner kronor i statsbidrag för att bygga spårväg. Andra Moderaterna ville i stället satsa på bussar. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ville börja bygga ny spårväg efter valet 1991. Vid valet blev det borgerlig seger. Stefan Hagfeldt blev Kommunstyrelsens ordförande. Med en så splittrad front och med Hagfeldts orealistiska krav på statsbidrag var det omöjligt för honom att offensivt driva frågan om spårväg till Hageby och Navestad. Därför fick Hagfeldt lägga frågan på is.Som utpekad lögnare och historieförfalskare (Insändarsidan 9 november) får jag väl trots allt känna mig hedrad över tillrättavisningen av en sådan ädel sanningssägare som Stefan Hagfeldt. Synd bara att han helt glömde att i sin artikel säga något i ämnet; nämligen spårvägen till Hageby och Navestad. Projektet grävdes upp från det istäcke där Hagfeldt lade det 1994. Nu är det genomfört och invigt.
Läs mer om