Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gratis dagtrafik för äldre

Norrköping2010-07-15 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Finns det inte bekväma och smidiga alternativ så tar de flesta bilen istället för att cykla, gå eller åka kollektivt. Därför måste vi fortsätta bygga ut spårvägen, anlägga nya cykelbanor och utforma säkrare busshållplatser och tryggare skolvägar. Forskning visar att när det finns goda alternativ så räcker inte det för att man ska välja dem utan man behöver på något sätt lockas till att välja till exempel spårvagn eller cykel. Blir drivmedlen dyra eller kollektivtrafiken billig, så bryts gamla mönster. Vänsterpartiet vill att pensionärer ska åka gratis under dagtid och helger. Vi vill också ha tillbaka att vuxenbiljett kostar 10 kronor och biljett för yngre 5 kronor. Får vi en Rödgrön regering till hösten, så kommer statsbidrag att betalas ut till spårvägsutbyggnad. Det kommer att betyda mycket för Norrköping. Närmast på tur står lämpligen spårväg på Kungsgatan, vilket visat sig i en utredning ge stora effekter på intresset att åka kollektivt. Även spårväg till Vrinnevi-Vilbergen är angeläget, här bor många människor, vilket utgör ett bra underlag för en ny spårvägssträckning. Det behövs betydligt fler cykelbanor i innerstan, men också utanför staden. Här krävs dock ett samarbete med Vägverket. För pendlare med tåg från stationen, måste det finnas P-platser som ligger ganska nära järnvägsstationen och som dessutom inte kostar så mycket. Vi får räkna med att fler och fler kommer att ha behov av detta, varför en viss marginal måste finnas för fler bilar. Vi vill ge attraktiva och realistiska alternativ till bilen så att fler känner sig bekväma med att åka kollektivt, gå eller cykla vid de tillfällen när detta är möjligt.
Läs mer om