Fult försök av NT att så (s)plittring
Lars Stjernkvist fortsätter att skapa rubriker. För ett par dagar sedan intervjuades han av konkurrentbladet. Intervjun var fokuserad på Norrköpings förhållande till Linköping. Stjernkvist sade sig inte vara helt förtjust i begreppet "Fjärde storstadsregionen". Regionen har enligt Stjernkvist präglats "lite för mycket av PR-mässiga trumpetstötar" men för lite av konkret innehåll.
Nog är det korrekt som NT skriver att Lars Stjernkvist är klarsynt. Några andra uppfattningar än Mattias Ottosson har han däremot knappast. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Det oblyga försöket att använda Lars Stjernkvist som slagträ mot Mattias Ottosson är ytterst konventionellt och tämligen ointressant. I sakfrågan - förhållandet mellan Norr- och Linköping - konstaterar Stjernkvist nämligen närmast ordagrant vad Ottosson redan sagt vid ett flertal tillfällen; fördjupat samarbete innebär inte utebliven konkurrens mellan städerna.
Stjernkvist liknar de båda Köpingarnas relation som den som råder mellan goda grannar. Man samverkar på de områden där båda gynnas och tävlar med varandra om andra saker. Den bristande folkliga förankring som tynger den Fjärde storstadsregionen är dessutom allmängods i den politiska debatten.
<B>Stjernkvists kritik av samarbetets ibland väl svulstiga och abstrakta överbyggnad är värd att tas på allvar.</B>
I sin roll som lokalpolitiker i Norrköping har han möjligheter att bidra till nödvändiga förbättringar. I det arbetet har han såvitt Folkbladet förstår en själsfrände i Mattias Ottosson.
NT:s ledarkommentar är som sagt mest ägnad att så split och splittring i de socialdemokratiska leden. Samtidigt finns det i den borgerliga ledarsidans analys en underton av överdriven misstänksamhet mot samarbete med Linköping. Måhända kan man ana en längtan tillbaks till de tider då Norrköping var en självklar och dominant storebror i länet. Tillbakablickande och provinsialism är dock inget framgångskoncept. Tvärtom bör kommunledningarna i de båda städerna göra allt i sin makt för att modernisera och ifrågasätta vanemässiga förvaltningsgränser och traditionellt politiskt agerande. Detta sker också på många områden - vilket Stjernkvist är noga med att framhålla och ge exempel på i sin intervju med NT.
<B>I juni kommer en verklig prövosten för politikerna i Norr- och Linköping. Då dimper regeringens transportpolitiska paket ned i regionen. Mycket talar för att paketet bl a kommer att innehålla satsningar på en flygplats, en hamn och en snabbtågsförbindelse. Hamnen ligger där den ligger och Ostlänken är man överens om. Så hur blir det med flygplatsen?</B>
Stjernkvist med instämmande av Ottosson, NT och många andra hävdar bestämt att Kungsängen har de bästa "förutsättningarna"att överleva. Kanske är det så - Folkbladet är långtifrån någon flygexpert. Men "vilka" förutsättningar är det egentligen som är så bra på Kungsängen?
Närheten till folkflygplatserna Skavsta och Arlanda gör att det Östgötska flyget i huvudsak kommer att bestå av affärsflyg till Kastrup och möjligen till andra flyghubbar söderut i Europa. Ett småskaligt affärsflyg kan starta och landa i Linköping likaväl som i Norrköping. I Linköping finns dessutom en intresserad ägare till flygplatsen&
Folkbladet förordar inte att flygplatsen skall vara här eller där.
Men vi förordar bestämt att politikerna förbereder sig på att ta emot ett transportpolitiskt paket som kommer att kräva mer än frejdiga trumpetstötar för att förvaltas på ett effektivt sätt.