Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fritt skolval sänker inte kunskaper

Som centerpartister och liberaler tycker vi om valfrihet och att beslut ska tas så nära dig som medborgare som möjligt. Detta gäller i synnerhet i skolans värld. Valfriheten och starkt lokalt inflytande är grunden för att vi ska få en skola i världsklass.

Norrköping2010-12-01 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samtidigt kan vi inte blunda för de rapporter som presenteras om sjunkande kunskapsnivåer och minskad likvärdighet mellan landets skolor. I debatten utmålas det fria skolvalet och kommunaliseringen som orsakerna till detta. Dessa slutsatser leder dock fel och missar själva grunden till problemet.

Under tidigt 1990-tal förändrades den svenska skolan i grunden genom bland annat kommunernas övertagande av ansvaret och införandet av det fria skolvalet. Samtidigt genomgick Sverige de största samhällsförändringarna på årtionden. Samhället har i sig blivit mer segregerat och den segregationen har flyttat in i skolan. Bostadssegregationen och utanförskapet i utsatta områden påverkar direkt skolan i det området. Skolan har snarare blivit ett offer för segregationen - inte en orsak till segregation.

Nyckeln till ökad likvärdighet i skolan är att bryta utanförskapet i samhället. Vi måste nu lyfta och följa de skolor som är framgångsrika. Vi är övertygade om att det går att skapa framgångsrika skolor också i de mest utsatta bostadsområdena, trots sina många gånger bristande förutsättningar. Det finns många goda exempel runt om där skolor - med rektor i spetsen - bestämmer sig för att ändra riktning. Det är dessa skolor och dessa rektorer och lärare som vi ska ha i fokus på i fortsättningen.

Vi måste se till att de allra bästa lärarna lockas till de största utmaningarna. Behoven bör styra skolans resurser, där elever som behöver mycket mer resurser ska få mycket mer resurser.

Kommunerna ska vara huvudmän för skolan. Det är logiskt och rimligt utifrån den verklighet vi lever i idag. Staten är inte bättre på att styra resurserna efter behov. Det fanns tydliga styrningsproblem då skolan var statlig. En av idéerna med att kommunerna tog över ansvaret var just att de med sin kunskap om lokala behov bättre skulle kunna fördela resurserna för att göra skolan mer likvärdig. Men staten måste styra i vissa centrala delar. Det måste finnas en skollag och läroplaner som är tydliga, en bra lärarutbildning och en skolinspektion med tydligt mandat.

Centerpartiet vill ha en likvärdig skola med både kommunala skolor och friskolor. Vi vill framförallt att besluten ska flyttas till skolan och dess rektorer, lärare och elever. Vi har duktiga skolledare, vi har elever som kan ta ansvar och vi har föräldrar som vill ta ansvar. Genom att flytta makten till skolan, får vi igång utvecklingen. Vi behöver kommunala friskolor med självstyre och lokala styrelser på skolan.

Läs mer om