För många läser detta - hos frissan
Christer Sandberg
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är alldeles för många. Vi ska jobba på att få ner andelen väntrumsläsare.
Många väljer nämligen säkert att läsa uppstickaren hos frisören därför att de redan läst den åldrande greven hemma.
Det ska vi ändra på och nu ska vi finslipa metoderna för att nå ännu bättre resultat.
Vi planerar att göra en läsarundersökning.
Vad tycker läsarna om tidningen? Vad ska vi ha mer, eller mindre, av? Vilka är våra läsare?
En del tror vi oss veta redan, förstås. 1998 gjorde vi en omfattande läsarundersökning. Väntrumsexemplet är hämtat därifrån.
Det var inte något bara hämtat ur luften, det förhåller sig verkligen så.
Jag har roat mig med att läsa undersökningen från -98.
Det är i många stycken just en mycket roande läsning.
De trogna prenumeranterna, som haft tidningen i ett år eller längre, fick till exempel frågan om de övervägt att byta tidning.
89 procent svarade nej!
Det kallar jag en trogen kundkrets, som det finns all anledning att vårda.
Men man frågade även de som slutat prenumerera vad de tyckte om tidningen. Det är faktiskt också, på sätt och vis, rolig läsning.
Många slutade därför att de tyckte att det var för lite annonser.
Det var det ju också. Som bekant ser det annorlunda ut på den fronten numera. Mäklare, bilhandlare och resebyråer, till exempel, har nu insett vikten av att synas i Folkbladet.
Den färska undersökningen som visade antalet läsare per ex har säkert bidragit.
Det visade sig ju där att Folkbladet, bland samtliga dagstidningar i Sverige, låg trea i sportgrenen med 3,7 läsare per exemplar!
Det är alla de där som läser i väntrum, hos frisören och på jobbet.
Upplagan ska alltså multipliceras med cirka fyra för att man ska få en bild av hur många som läser tidningen.
Jag vet att en del affärsinnehavare helt enkelt kollar upp med nya kunder som kommer till butiken om de sett en annons. Då blir det plötsligt ett enkelt räkneexempel:
- Annonsen i Folkbladet gav minst tretton helt nya kunder, konstaterar en butiksägare.
Annonserna har helt klart också ett värde för läsarna.
Det får jag många bevis på i kontakter med prenumeranter som märkt av den positiva förändringen. Alltfler tycks till exempel sätta värde på något så enkelt som att bioannonserna på fredagarna erbjuder mer information i den här tidningen.
Ett vanligt klagomål 1998 var att det var för lite färgtryck.
Sanningen är att Folkbladet på den tiden bara kunde ha fyrfärg på max åtta sidor. Idag finns möjligheten till färgtryck på alla sidor.
En del av det som då var orsak till att sluta är alltså redan åtgärdat, vilket var och en som bläddrar i dagens tidning inser.
Men det finns en del kvar att göra också.
När vi fått svar på våra frågor i den nya läsarundersökningen kan vi fortsätta utveckla Folkbladet efter läsarnas önskemål. Så att den fräcka uppstickaren, av lätt insedda skäl, ligger oläst i väntrummen. Följ mig bortåt vägen så ska du få vara med om något.