Flygplatsfrågan hänger i luften
Frågetecknen är många i flygplatsfrågan. Staten har varit påfallande passiv i sin roll som ägare av Kungsängens flygplats. Skyways som flyger på Kungsängen har offentliggjort att de gör miljonförluster på Kungsängen utan att flygplatsens ägare förefaller att ha reagerat.
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det har nu passerat tre månader sedan kommunalråden i Norr- och Linköping avslöjade att de avsåg att bilda ett gemensamt bolag för de båda flygplatserna. Vad har hänt sedan dess? Har det hänt något?
Folkbladet har förståelse för de lokala politikernas besvärliga situation. Staten och Saab äger var sin flygplats och kommunpolitikerna har därför inte någon direkt beslutskompetens i frågan. Men Micko och Ottosson är samtidigt medborgarnas främsta företrädare. De har ansvaret att driva på i frågor som har vitalt intresse för innevånarna.
Den framtida flygverksamheten är definitivt en central fråga för det östgötska samhället. Även om lokalpolitikerna således inte själva äger makten att besluta var och hur flygverksamheten skall bedrivas i länet så måste de kunna redovisa för allmänheten vad de vill åstadkomma i frågan.
Att staten är passiv, att Saab hemligstämplar och att Östsam gör menlösa utredningar är illa nog.
Kommunpolitikerna har inga anledningar att göra ont värre genom att smyga i vassen.
Ut på banan istället. Som ordspråket lär oss; Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.