Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flygplatsfrågan hänger i luften

Frågetecknen är många i flygplatsfrågan. Staten har varit påfallande passiv i sin roll som ägare av Kungsängens flygplats. Skyways som flyger på Kungsängen har offentliggjort att de gör miljonförluster på Kungsängen utan att flygplatsens ägare förefaller att ha reagerat.

Foto:

Norrköping2005-02-01 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Enligt uppgifter i gårdagens NT har Saab som äger flygplatsen i Linköping å sin sida beslutat att hemligstämpla resultatet från den utredning man tillsammans med andra företag gjort om Linköpingsflygplatsens framtid. Det regionala och politiskt styrda Östsam har i sin tur genomfört en tämligen menlös utredning om flygets framtid i Östergötland. Enligt Östsams ordförande Irma Görtz var utredningens syfte inte att väga de båda flygplatserna mot varandra. Vän av ordning måste därmed fråga sig vilket syfte utredningen egentligen hade?
Det har nu passerat tre månader sedan kommunalråden i Norr- och Linköping avslöjade att de avsåg att bilda ett gemensamt bolag för de båda flygplatserna. Vad har hänt sedan dess? Har det hänt något?
Folkbladet har förståelse för de lokala politikernas besvärliga situation. Staten och Saab äger var sin flygplats och kommunpolitikerna har därför inte någon direkt beslutskompetens i frågan. Men Micko och Ottosson är samtidigt medborgarnas främsta företrädare. De har ansvaret att driva på i frågor som har vitalt intresse för innevånarna.
Den framtida flygverksamheten är definitivt en central fråga för det östgötska samhället. Även om lokalpolitikerna således inte själva äger makten att besluta var och hur flygverksamheten skall bedrivas i länet så måste de kunna redovisa för allmänheten vad de vill åstadkomma i frågan.
Att staten är passiv, att Saab hemligstämplar och att Östsam gör menlösa utredningar är illa nog.
Kommunpolitikerna har inga anledningar att göra ont värre genom att smyga i vassen.
Ut på banan istället. Som ordspråket lär oss; Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.