I år är det femtio år sedan Arne Jones mobila skulptur Spiral Åtbörd placerades utanför Konstmuseet. Från början var den av konstnären inlämnad som tävlingsförslag till en utsmyckning av Tekniska Högskolan i Stockholm. Juryn avvisade dock Jones bidrag med argumentet att verket antagligen var omöjligt att förverkliga.
Det hade så allvarliga tekniska brister att det inte skulle gå att realisera planerna på att få spiralen att röra sig som konstnären tänkte sig, hävdade en expertkonsult. Tävlingsjuryn vågade alltså inte anta förslaget, trots att man egentligen gillade det.
I Norrköping hade man i flera år diskuterat att ha en passande skulptur framför museets fasad. Nu fick några nys om Arne Jones ratade bidrag. För två hundra tusen kronor fick museet verket installerat på plats, med bassäng och maskineri. Det visade sig också att det faktiskt fungerade. En fast yttre spiral omsluter den inre spiralen som roterar med hjälp av en motor. Materialet är aluminium.
En sirlig och hög konstruktion, hela åtta meter. Den slingrar sig uppåt i en graciös rörelse mot rymden och vatten strålar ner i bassängen.
De styrande i Norrköping såg också strax den mobila skulpturen som en symbol för staden. Som en skruv som borrar sig framåt utan att låta sig hejdas av motstånd och svårigheter.
Precis som Norrköping kämpar sig fram, trots motgångar. Det här var ju en tid när textilkrisen hade slagit till, jobben försvann. Staden hade rykte om sig att vara en grå industristad med nedgångna och undermåliga bostäder. Spiralen signalerade att något annat var i antågande, något som syftade framåt till en annan tid.
Men någon succé var inte skulpturen från början, tvärtom. Spiralen väckte en mycket livlig debatt där det tycktes som om de flesta verkligen tyckte illa om konstverket.
Insändarsidorna i Folkbladet och NT fylldes med inlägg där skribenterna ifrågasatte vad det var för besynnerligt - och säkert dyrt - plåtskrot som nu påtvingats stadens invånare.
Vad de flesta inte kände till var att köpet finansierats genom privata fonder. Bara några år senare var dock verket inte bara accepterat, utan närmast omhuldat just som en symbol för staden.
När Lundbergs 1967 öppnade vad som då var landets modernaste köpcentrum fick det namnet Spiralen, och så heter det ju än i dag.
Om Spiral Åtbörd av något skäl står stilla eller om det på sommaren saknas vatten i bassängen ringer läsarna till Folkbladet och talar om skandal. Det från början utskällda konstverket har blivit något som Norrköpingsborna månar om. Den politiker i Norrköping som idag skulle få för sig att föreslå en rivning av Jones spiral fick nog raskt förflytta sig bortom stadsgränsen.
Det var bara det jag ville säga.