Trafikverket har presenterat en kapacitetsutredning som nu är ute på remiss.
I utredningen kan man bland annat läsa att man räknar med att år 2050 har bilismen ökat med 67 % och inrikesflyget med 91 %. Man tror också att priset på ett fat olja år 2030 ska ligga på 115 dollar, när det redan idag ligger på 130. Medan Europa satsar stort på utbyggda järnvägar och höghastighetståg skriver utredningen att flyg ska ses som det primär transportsättet till Stockholm och att större orter ska sammanknytas med flyg så att man får högst tre timmars restid. Det redan bristfälliga underhållet av järnvägen ska ligga kvar på samma låga nivå, trots att man föreslår fyrdubblade banavgifter. Redan en fördubbling innebär att tågåkeriernas vinster utraderas, en fyrdubbling skulle innebära en katastrof med ännu mer gods på vägarna.
Det känns som om utredarna har vistats på en annan planet de senaste åren.
Uppenbarligen har man missat att hela världen, om än i alltför långsam takt, försöker ställa om från en ekonomi beroende på fossila bränslen till hållbarhet och att målet är att just år 2050 ska utsläppen av växthusgaser vara nere på en nivå som inte påverkar klimatet. Vilken energibas man tänkt sig för det växande transportarbetet framgår inte inte. Inte heller finns några åtgärder för att minska det totala transportarbetet redovisade. Aningslöst antar man att allt bara ska rulla på som det alltid gjort, fast lite mer och lite snabbare.
Trafikverket är en statlig myndighet. Det är viktigt för tilltron till den offentliga förvaltningen att våra statliga verk har en hög kvalitét. Om det verkligen är denna samhällsutveckling verket förutser måste den ansvarige ministern omgående meddela generaldirektören att förtroendet är förbrukat. Man kan inte bygga samhället på falsk matematik.