Undersökningar visar att det inom en snar framtid kommer att vara stor kompetensbrist i offentlig sektor och att det blir allt viktigare som arbetsgivare att vara attraktiva i konkurrensen om "akademikerna". Att bli attraktiva handlar i stora delar om att förstå sin samtid och att ha en vilja till utveckling.
Vi i fackförbundet SKTF som organiserar akademiker och tjänstemän är fullkomligt övertygade om att de sociala medierna är en väg mot attraktivitet.
Vi har från SKTF: s sida anställt personal som har till uppgift att vara digitala spjutspetsar eftersom vi ser de enorma möjligheter som ligger i de "nya" medierna. Vi ser möjligheten till att nå nya medlemmar och vi ser möjligheten till att gå från megafon till dialog, något som kanske inte alltid varit fackföreningsrörelsens starka sida.
Ett välkänt argument för de som är emot användning av sociala medier är risken att så kallade rättshaverister kan prata illa om facket på exempelvis Facebook, visst kan det förekomma, men det får man hantera då det uppkommer och att ha det som argument är att gå med baken in i framtiden. Unga idag rör sig med lätt- och självklarhet i de "sociala medierna" - cirka 4 miljoner i Sverige har skapat en Facebookprofil och cirka en fjärdedel, en miljon (!) personer i Sverige använder Facebook som sin primära informationskälla. Med det som bakgrund törs vi påstå att fackförbund som inte förstår den utvecklingen kommer att gå mot sotdöden.