Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett första steg

Häromdagen var jag på Hagagymnasiet i Norrköping. Gymnasienämnden höll sitt sammanträde på skolan. I samband med mötet arrangerades en pressträff för att presentera en nyhet för hösten. Fyra elever från var och en av de kommunalt ägda gymnasieskolorna ingår fr o m nu i gymnasienämnden.

De politiska partiernas monopol på demokratiskt företrädarskap behöver lösas upp, skriver Widar Andersson om att elever fått plats i Gymnasienämnden, bl a Elin Fredriksson och Marcus Olofsson. I bakgrunden s-politikerna Jan-Olov Öster och Li Teske.
Foto: Niclas Sandberg

De politiska partiernas monopol på demokratiskt företrädarskap behöver lösas upp, skriver Widar Andersson om att elever fått plats i Gymnasienämnden, bl a Elin Fredriksson och Marcus Olofsson. I bakgrunden s-politikerna Jan-Olov Öster och Li Teske. Foto: Niclas Sandberg

Foto:

Norrköping2005-09-16 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De deltar i den politiska nämndens möten på samma villkor som de fackliga representanterna. De kan yttra sig, lägga förslag och om de önskar kan de även få avvikande meningar antecknade i protokollen.
Elevernas närvaro på gymnasienämndens möten breddar kretsen av representanter i den parlamentariska demokratin. Det är bra. De politiska partiernas monopol på demokratiskt företrädarskap behöver lösas upp.
Elever är emellertid inte vilken liten grupp eller särintresse som helst.
Eleverna är faktiskt det avgörande och grundläggande skälet till att det över huvud taget finns skolor. Kärnan i varje seriöst skoldemokratiskt projekt måste därför utgå från varje enskild elevs möjlighet att påverka, förvalta och styra sin lärande tid inom skolsystemet. Representativ demokrati är förvisso nödvändig för att väga av alla de övergripande frågor om budget och planering där en mängd olika intressen står mot varandra. Men demokratins yttersta betydelse är självbestämmandet och självstyret för varje individ.
Eleverna som nu tar plats i Norrköpings gymnasienämnd kommer i allt väsentligt att få ägna sig åt övergripande politiska och ekonomiska frågor. Med sin koppling till vardagen ute i produktionen kan eleverna säkert göra nyttiga insatser i nämndens arbete. Den representativa demokratin begränsas dock av att i huvudsak ägnar sig åt "uppifrån och ner" varianter av demokrati. Demokratin blir därför som mest dynamisk när den representativa överbyggnadens makt balanseras av ett långt gånget självstyre och ansvar för lärprocessens lokala och enskilda deltagare.
Socialdemokraterna Li Teske och Jan-Olof Öster har goda och berömvärda ambitioner inom skoldemokratins område. Vid pressträffen på Hagaskolan betonade de också att elevnärvaron på gymnasienämndens möten bara var ett "första steg".
I nästa steg bör de koncentrera sig på den direkta demokratin inom skolan.
Då kan det bli riktig sprutt på stadens gymnasieskolor.