Ett första steg
Häromdagen var jag på Hagagymnasiet i Norrköping. Gymnasienämnden höll sitt sammanträde på skolan. I samband med mötet arrangerades en pressträff för att presentera en nyhet för hösten. Fyra elever från var och en av de kommunalt ägda gymnasieskolorna ingår fr o m nu i gymnasienämnden.
De politiska partiernas monopol på demokratiskt företrädarskap behöver lösas upp, skriver Widar Andersson om att elever fått plats i Gymnasienämnden, bl a Elin Fredriksson och Marcus Olofsson. I bakgrunden s-politikerna Jan-Olov Öster och Li Teske. Foto: Niclas Sandberg
Foto:
Elevernas närvaro på gymnasienämndens möten breddar kretsen av representanter i den parlamentariska demokratin. Det är bra. De politiska partiernas monopol på demokratiskt företrädarskap behöver lösas upp.
Elever är emellertid inte vilken liten grupp eller särintresse som helst.
Eleverna är faktiskt det avgörande och grundläggande skälet till att det över huvud taget finns skolor. Kärnan i varje seriöst skoldemokratiskt projekt måste därför utgå från varje enskild elevs möjlighet att påverka, förvalta och styra sin lärande tid inom skolsystemet. Representativ demokrati är förvisso nödvändig för att väga av alla de övergripande frågor om budget och planering där en mängd olika intressen står mot varandra. Men demokratins yttersta betydelse är självbestämmandet och självstyret för varje individ.
Eleverna som nu tar plats i Norrköpings gymnasienämnd kommer i allt väsentligt att få ägna sig åt övergripande politiska och ekonomiska frågor. Med sin koppling till vardagen ute i produktionen kan eleverna säkert göra nyttiga insatser i nämndens arbete. Den representativa demokratin begränsas dock av att i huvudsak ägnar sig åt "uppifrån och ner" varianter av demokrati. Demokratin blir därför som mest dynamisk när den representativa överbyggnadens makt balanseras av ett långt gånget självstyre och ansvar för lärprocessens lokala och enskilda deltagare.
Socialdemokraterna Li Teske och Jan-Olof Öster har goda och berömvärda ambitioner inom skoldemokratins område. Vid pressträffen på Hagaskolan betonade de också att elevnärvaron på gymnasienämndens möten bara var ett "första steg".
I nästa steg bör de koncentrera sig på den direkta demokratin inom skolan.
Då kan det bli riktig sprutt på stadens gymnasieskolor.