Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett agerande som förvånar

Flygbolaget Skyways koncernchef Jan Palmér påstår i en debattartikel i Folkbladet 17 maj att Norrköpings kommun har svärtat ner Skyways och bedriver klappjakt på bolaget. Palmérs artikel åskådliggör på sitt sätt, och i högt polemiskt tonläge, de svårigheter som kommunen under en längre tid upplevt i kontakterna med Skyways.

Björn Johansson

Björn Johansson

Foto:

Norrköping2006-05-19 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Från kommunens sida har vi svårt att förstå Skyways ofta framförda uppfattning att vara motarbetad av kommunen. Vi har vid flera tillfällen bjudit in Palmér med medarbetare till diskussioner för att söka åstadkomma en flygförbindelse till Köpenhamn som motsvarar de behov som regionens näringsliv har.
Direkt efter kommunfullmäktiges beslut i december 2005 att överta driften av Norrköpings flygplats inbjöds Skyways till en diskussion om möjligheterna att förbättra flygförbindelserna från Norrköping. Vid detta tillfälle redovisade Palmér bolagets ekonomiska situation med begränsade möjligheter till ökade satsningar i Norrköping. Koncernchefen framförde vid mötet uppfattningen att om kommunen inte tycker att Skyways är rätt flygbolag och ser en bättre lösning för flygförbindelserna med Köpenhamn, så skulle Skyways välkomna detta och inte fortsätta sin verksamhet i Norrköping.

I februari 2006 sade Skyways upp rampavtalet med flygplatsen och antydde samtidigt att flygtrafiken skulle upphöra 30 juni, 2006. Det är alltså inget ogrundat påstående att Skyways sagt upp avtalet om flygplatsens tjänster med avsikten att sluta flyga från Norrköping. Genom Palmérs debattartikel har vi nu fått besked om att bolaget har andra planer. Detta är förvånande mot bakgrund av Skyways tidigare agerande.
Ett par sakfel i Palmérs artikel förtjänar att påtalas. Antalet årspassagerare på Köpenhamnslinjen när Skyways började flyga 2002 var 97 000 och inte 65 000 som Palmér påstår. År 2005 var antalet årspassagerare 28 000. För övrigt är det inte från Skavsta utan från Arlanda som den stora delen av regionens flygresenärer valt att flyga sedan Skyways började trafikera Norrköping.
Det är vidare inget korrekt påstående att kommunen har upphandlat flygtrafik. Det av näringslivet hälftenägda marknadsföringsbolaget Nya Norrköping har arbetat med att marknadsföra flygplatsen gentemot olika flygbolag och träffat avtal med Cimber Air, som nu startat sin flygtrafik här. Nya Norrköping inledde arbetet omedelbart efter kommunfullmäktiges beslut att överta flygplatsen från Luftfartsverket. Som tidigare nämnts var Skyways det första flygbolag som kontaktades, men intresset att medverka till bättre flygförbindelser var vid det tillfället närmast obefintligt från Skyways sida.

Från kommunens sida har vi hela tiden eftersträvat samma goda relationer med Skyways som vi har med andra företag. Det är därför tråkigt att Skyways koncernchef tydligen inte upplever våra kontakter som ömsesidigt förtroendeingivande. Vi hade uppskattat mer av direktkontakter från koncernchefens sida för att undvika onödiga motsättningar.
-
<span class="mr"><span class=color style='color:#BF0220;'>Debatt</span></span>

Replik
Björn Johansson
Kommundirektör
Norrköping
Läs mer om