Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En viktig signal

Regeringen överväger att satsa 750 miljoner kronor på utvecklingen av ett nytt och obemannat stridsflygplan.
Saab ingår i den internationella företagsgrupp som arbetar med flygplansprojektet.

Foto:

Norrköping2005-06-10 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Flygplan är avancerade och dyra prylar. Konstruktion och byggande av flygplan stimulerar därför industriell utveckling och forskning på bred front. Marknadspriset för ett flygplan av typ JAS Gripen ligger på ungefär 500 miljoner kronor. Med en sådan prislapp förstår var och en att det inte är något enkelt monteringsarbete som pågått på Saab i Linköping.
Här talar vi om industriell världsklass. Svensk närvaro i den industriella elitens framkant är viktig för hela arbetsmarknaden.
Statens tidigare beställningar av JAS Gripen har genererat teknisk spetskompetens till den svenska industrin. Denna kompetens har bara till en liten del riktats direkt mot flygplansbygget. Motorindustrin, styr ? och reglerföretag, IT-branschen och flygindustrin som helhet har dragit nytta av den kunskap och utveckling som genererats genom JAS Gripen.
750 miljoner i utvecklingsanslag skulle ge Saab i Linköping och andra industrier i Sverige möjlighet att försöka hänga med i industrins världsklass även sedan JAS Gripens betydelse klingat av.
Ledare
Den eventuella satsningen på det nya flygplanet har redan fått kritik från allsköns håll. En del av kritiken har säkert fog för sig ? stridsflygplan och andra krigsmaterial är aldrig invändningsfria. Somlig kritik är dock mycket märklig.

<B>Påståendet om att Sverige skulle vara ?för litet? för sådana här projekt är rentav obegåvade.</B>

Sverige är nämligen för litet för nästan allt. Vi är för små för bilar, lastbilar och bussar och för små för läkemedel, massa, papper, stål och telefoner. Skulle vi låta vår storlek avgöra våra satsningar, blev inte mycket gjort.
Sverige är dock ? lika lite som andra länder ? någon isolerad ö. Vi är en del av en världsomspännande marknad där det gäller att försöka samverka och konkurrera på bästa möjliga sätt. Överger vi planerna på att försöka ligga i framkant av den industriella utvecklingen återstår endast att på allvar ge oss in i låglönekonkurrensens neråtgående spiral.
De i sammanhanget futtiga 750 miljoner kronor som regeringen överväger att satsa på utvecklingen av det nya flygplanet ?Neuron? är givetvis inte den stora Lösningen på arbetsmarknadsproblemen i Sverige. Men regeringen visar i vart fall att den tror på svensk industris förmåga att hänga med i världstoppen. Det är en viktig signal.

<B>Regeringen bör därför inte skjuta upp sitt beslut någon längre tid.</B>