En säkrare och mer miljövänlig framfart
I Folkbladet ger Stig Sundström uttryck för sin oro gällande utbyggnaden av Hageby Centrum och ev ökad trafik.Sedan en tid planerar vi för en spårvägsutbyggnad till Ringdansen som binder samman Hageby Centrum till en del av innerstaden. En utbyggnad av spårvägen till Ringdansen innebär att man effektiviserar trafiksystemet med ett ökat antal resande. .
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Spårvägsutbyggnaden sker samtidigt med andra spännande projekt. Steen & Ströms satsning på Hageby Centrum är positivt då det ligger i en tätbefolkad del av kommunen och behovet av att åka till andra handelscentra finns då inte vilket minskar det totala resandet i kilometer räknat. Till skillnad från många andra externhandelscentrum såsom exempelvis Maxi i Norrköping eller Ikano i Linköping så är Hageby Centrum inte ett externhandelscentrum utan är mer ett större stadsdelscentrum och som inte minst tack vare spårvägen knyts ihop med city.
Utifrån en hållbar, attraktiv och jämlik kollektivtrafik skapas en trygg, säker och attraktiv stadslik boendemiljö i södra kommundelen med levande och stark handel. Att kunna ta spårvagnen fram till entrén i Hageby Centrum innebär att kollektivtrafiken framstår som ett mycket smidigt sätt att ta sig till och från Hageby Centrum. Detta blir ett viktigt stadsbyggnadsprojekt där utvecklingen av stadsdelscentrum är en viktig del i utvecklingen av hela stadsdelen.
Utbyggnaden av Söderleden är ett samarbetsprojekt mellan Vägverket och Norrköpings kommun. I sin helhet omfattar den en ombyggnad av Söderleden på sträckan från E22 (Söderköpingsvägen) till Linköpingsrondellen. Inom kommunen har vi en nollvision när det gäller trafiksäkerheten. Det innebär att vi arbetar efter målet att skapa trafikmiljöer som är så säkra som möjligt.
Utbyggnaden ska ge en säkrare och mer miljövänlig framfart. Hagebygatan ska omformas till en lokalgata. Med detta vill vi åstadkomma en bättre boendemiljö, säkrare trafikmiljö samt mindre genomfartstrafik.