Dyrt med (m) vid ratten
Konflikten mellan socialdemokrater och moderater handlar i grunden om hur ansvaret för livets risker skall fördelas mellan individ och kollektiv. Socialdemokratins modell bygger på ett i huvudsak solidariskt risktagande medan moderaterna lanserar ett system där den som drabbas av t ex sjukdom eller arbetslöshet får ta en större del av konsekvenserna själva.
Priset för de moderata skattesänkningarna består av fördubblade trafikförsäkringspremier och väsentligt ökade ekonomiska risker vid arbetslöshet/sjukdom i familjen. De flesta människor som skadas i trafikolyckor gör det utan egen förskyllan. Foto: Robert Svensson/arkiv
Foto:
Låg - och medelinkomsttagarna får emellertid betala för de moderata skattesänkningarna genom betydligt lägre ersättningar när de drabbas av sjukdom eller arbetslöshet. Genom de sänkta ersättningarna sparar staten - enligt moderaterna - ungefär tre miljarder kronor. Detta förslag är väl känt.
<B>Mindre känt är att moderaterna vill spara betydligt mer - nio miljarder kronor - genom att föra över kostnaderna för sjukfall beroende på trafikolyckor från sjukförsäkringen och till trafikförsäkringarna.</B>
Nio miljarder är väldigt mycket pengar. Enligt tidigare beräkningar som moderaterna själva gjort innebär deras besparing att trafikförsäkringen blir ungefär 47 % dyrare för trafikanterna. Moderaternas uppgifter bygger dock på gamla siffror. Det finns därför sakliga anledningar att utgå från att många trafikanter kan räkna med fördubblade försäkringskostnader med en borgerlig regering.
De privata trafikförsäkringsbolagen gör - till skillnad från socialförsäkringarna - nämligen riskbedömningar när de sätter premierna. Yngre låg - och medelinkomsttagare som bor i städer tillhör de som kommer att drabbas hårdast av moderaternas förslag.
Enligt beräkningar som Folkbladet tagit del av handlar höjningen om tusentals kronor per år för väldigt många trafikanter i t ex Norrköping.
Enbart en trafikförsäkring - vilket utgör den obligatoriska delen - kostar i de vanligaste bolagen i Norrköping runt 2 600 kronor per år för en 35 - årig man som kör en tio år gammal Volvo och som inte har haft någon försäkringsskada det senaste året.
<B>Förverkligas den moderata politiken kommer trafikförsäkringspremien i exemplet ovan att kosta minst 5 200 kr per år.</B>
De flesta människor som skadas i trafikolyckor gör det utan egen förskyllan. Inte så få personskador orsakas t ex av rattfyllerister som dessutom ofta kör oförsäkrade fordon.
Människor vars arbetsplatser rationaliseras bort eller som drabbas av cancer kan på samma sätt mycket sällan beskyllas för att själva ha vållat sina problem.
Ett kollektivt och solidariskt risktagande förefaller därför att vara det mest logiska när vi talar om arbetslöshet och sjukfall av olika slag.
Till syvende och sist är det ju ändå så att det är den enskilde som drabbas hårdast av de problem som drabbar just henne/honom. Hyfsade ersättningsnivåer och kollektiv risktagning för t ex trafikskador och arbetslöshet lindrar endast de ekonomiska problem som följer i spåren på sjukfall och arbetslöshet.
Även denna form av solidaritet tycks dock vara för mycket för moderaterna. När det på allvar går upp för landets låg -och medelinkomsttagare att priset för de moderata skattesänkningarna består av fördubblade trafikförsäkringspremier och väsentligt ökade ekonomiska risker vid arbetslöshet/sjukdom i familjen, talar mycket för att partiets opinionsframgångar planar ut.
Enskilt ansvar är OK för de allra flesta. Å andra sidan torde dock få vara beredda att slänga den solidariska risktagningen på sophögen.