Det stinker!
Det stinker, det osar och det är jävligt skitigt. Och man kan inte annat än att hålla med i Anitra Steens kommentar att "man blir skitig när man gräver i lera". Denna gång gäller det dock inte Systembolaget, som förvisso också har gigantiska problem, utan Skandia där härvan med bonusar, förmåner och höga löner ser ut att aldrig ta slut.
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bara 115 miljoner
I går medverkade en av SkanSdirektörerna i en av tv:s nyhetssändningar. Han ville försvara sig eftersom det inte var sant att alla i ledningen deltagit i hela härvan. Han hade minsann bara deltagit i ett av bonusprogrammen och därför bara fått en bonus på 115 miljoner. 115 miljoner!! Det är mer pengar än de flesta någonsin kommer i närheten av.
Och ändå är den summan bara en liten del av helheten. Många av cheferna har fått långt mer än så samt renovering av de beryktade lägenheterna på Strandvägen i Stockholm till sig själva och sina familjer.
Det är lagligt!
Och faktum är att mycket av det som cheferna på Skandia gjort, som de allra flesta tycker är fullständigt orimligt, faktiskt inte är olagligt. Att cheferna tar bort bonustaket utan ledningens kännedom är olagligt, liksom det faktum att de två nu granskade, Ulf Spång och Lars Eric Pettersson beslutade ge sig själva 71 miljoner i extra tillägg än vad styrelsen beslutat. För detta blir man också granskad av överåklagare van der Kwast.
Ledare
Men höga bonusar är sig inget olagligt så längre alla med rätt att fatta beslut också är involverade i beslutet. Därför kan vi inte endast skrika på räfst och rättarting i lagens bemärkelse. Det som är olagligt har man nu dragit fram och förhoppningsvis kommer de inblandade också att bli dömda för det man gjort.
Svårare är det då med det som är rätt och riktigt i lagens mening men som ändå sticker i ögonen på människor. Näringslivet måste, och på allvar den här gången, ta tag i och ta sina chefer i örat. Bonusar på 115 miljoner och därutöver ger ingen goodwill till svenska företag. Kunderna blir besvikna och väljer andra, kanske utländska försäkringsbolag eller företag och det kan väl aldrig vara målet för det svenska näringslivet? Fast det är på samma gång precis det jag tycker vi kunder och konsumenter ska göra, nämligen att utnyttja vår makt som just konsumenter.
Välj etiska företag
Välj företag med en etisk agenda. Visa att ni inte tolererar den här typen av beteende. Ingen kan göra allt men många tillsammans kan vi visa de chefer som i trygg förvisning om att sådant här betende aldrig ska komma kunderna till känna att de inte kan känna sig trygga. Att kunder och konsumenter närhelst det passar kan vända ryggen åt företaget och när kunderna försvinner, försvinner pengarna och därmed också möjligheten att ge sig själva feta bonusavstal
<a href=mailto:kikki.goransson@folkbladet.se><FONT COLOR="#0033CC">kikki.goransson@folkbladet.se</a></FONT>