Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Debatt: Citybanan - enda alternativet för tågtrafiken genom Stockholm

Regeringen uppdrog i början av november åt Vägverkets tidigare regionchef i Stockholm, Hans Rode, att pröva alternativa lösningar till Citybanan. I dagarna presenteras resultatet av utredningen.

Norrköping2007-01-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan 1990 har omfattande investeringar gjorts i järnvägsnätet. Runt Mälaren har Mälarbanan och Svealandsbanan fått helt nya spår och delvis ny sträckning. Genom nya Årstabron och Grödingebanan har utfarten från Stockholm mot söder hög standard och god kapacitet. Norrut har järnvägen byggts ut mot Arlanda. Från Uppsala pågår utbyggnad mot Gävle.

Järnvägen betyder mycket för utvecklingen i Mälarregionen och omgivande regioner. Orter inom två timmars tågresa från Stockholm är i dag attraktiva att bo i för personer som arbetar i Stockholm. Restiden från Strängnäs till Stockholms centrala delar är obetydligt längre än från många av Stockholms förorter. Det är en utveckling som gynnar både Stockholm och omgivande delar av regionen.

Men för att investeringarnas fulla värde ska uppnås måste också den korta sträckan mellan Stockholms Central och Stockholms södra station få samma standard och kapacitet. I dag trafikeras den sträckan av 550 tåg per dygn, vilket innebär full beläggning och minsta problem leder till förseningar.

1988 lanserade SJ ett förslag till ökad framkomlighet genom Stockholm. Bland förslagen fanns både fler spår längs de nuvarande två spåren från Stockholms södra station över Riddarfjärden mot Stockholms Central, och en helt ny sträckning i en lång tunnel från Årsta till Tomteboda.

En högljudd opinion förkastade förslagen med fler spår från Södermalm till Centralen. 2003 presenterade därför Banverket det förslag som nu benämns Citybanan. Förslaget fick stort stöd från näringslivet och flertalet politiska instanser både i Stockholm och i regionen.

Sedan i maj 2006 är företrädare för Banverket, Stockholms läns landsting och Stockholms stad överens om ett genomförandeavtal. Trafiken beräknas kunna starta 2013-2016, och innebär naturligtvis en stark förbättring av kapaciteten.

Nu när Hans Rode lämnat sitt underlag krävs ett snabbt beslut. Citybanan är det enda alternativet som på lång sikt kan lösa kapacitetsproblemen för tågtrafiken genom Stockholm. Utan den försämras resandet i hela Mälardalen.
Läs mer om