Därför tappade Norrköping 50 miljoner till spårvägen

Ansvaret för att Norrköpings kommun torskat 50 miljoner kronor till utbyggnaden av spårvägen vilar till fullo på Stefan Arrelid (MP) och den styrande vänsterkoalitionen.

Än så länge rullar bussarna fram längs Hagebygatan. Men spårvägsspåren, som ska ta över kollektivtrafiken här, börjar redan så smått komma på plats.Foto: Titti Olovsson

Än så länge rullar bussarna fram längs Hagebygatan. Men spårvägsspåren, som ska ta över kollektivtrafiken här, börjar redan så smått komma på plats.Foto: Titti Olovsson

Foto: Titti Olovsson

Norrköping2009-11-17 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De gick nämligen ut och talade om att de var beredda att bygga spårvägen utan statliga pengar, innan beslutet om bidrag från staten hade tagits. Staten har många, många fler ansökningar om bidrag till infastruktursatsningar än det finns pengar. Om en kommun talar om att de tänker bygga även utan statliga pengar så kommer naturligtvis dessa projekt strykas omedelbart. Jag varnade för det då man gjorde det, och nu ser vi facit: Inga, eller väldigt små pengasummor, från staten. Det är bra att spårvägen byggs ut, Folkpartiet har röstat för det, men det var ett oerhört kostsamt misstag att gå ut så tidigt med viljan att bygga utan statliga pengar. Tyvärr är det precis så skattebetalarnas pengar hanteras i den här kommunen.
Läs mer om